ဇရာကနင္းေခ် က်န္းမာပါေစ ပင္လယ္ေစာင့္နတ္သမီး

ဇရာကနင္းေခ် က်န္းမာပါေစ ပင္လယ္ေစာင့္နတ္သမီး
July 13, 2016 Asian Fame

1:41 pm
ဇရာကနင္းေခ် က်န္းမာပါေစ ပင္လယ္ေစာင့္နတ္သမီး
IMG_8481 copy

ေရမိုင္ ၇ မိုင္ ခန့္မွ ေန၍ မီးၿပတိုက္ မီး ကို သေဘာၤ ၾကီ းမ်ား အလြယ္တကူေကာင္းမြန္စြာ ျမင္ေတြ႕ရသည္။

မင္းသုေအာင္၊ စိုင္းလမင္း၊ ရဲလြင္ ၊ ဓာတ္ပံု – ေက်ာ္ေက်ာ္ ( AF )

ႏိုင္ငံတြင္း စီးဝင္လာသည့္ သြင္းကုန္ ေလးပံုသုံးပံုကို ေရေၾကာင္းမွေန၍ ရန္ကုန္ သို႔ ေန႔ညမေရြး ေခ်ာေခ်ာေမြ႕ေမြ႕ ဝင္၍ရ ေအာင္ သူမသည္ ရန္ကုန္ျမစ္ဝအနီးရွိ သံ တဲစုေက်းရြာတြင္ တစ္ကိုယ္တည္း ေနထိုင္ ၿပီး အလုပ္လုပ္ေနသူျဖစ္သည္။

သူမ၏စြမ္းအားက ႀကီးမားသည္။ ထို ေနရာတြင္ ၾသဇာအရွိဆံုးဟု ေျပာ၍ရသည္။ သူမ အခ်က္မျပဘဲ မည္သူမွ်မဝင္ရဲၾက။ ေခတ္မီတိုးတက္ေနသည့္ ယေန႔ အခ်ိန္ အထိပင္ သူမက အရာေရာက္ေနသည္။

ရန္ကုန္ျမစ္ဝ၌ ၆ စကၠန္႔ ၁ ခ်က္ပြင့္ အလင္းေရာင္ျပၿပီး ႏွစ္စဥ္ ျပည္ပကုန္ သေဘၤာႀကီး ၂ဝဝဝ ေက်ာ္ႏွင့္ ေရယာဥ္ အမ်ားအျပား ကို ေဘးအႏၲရာယ္ကင္း ရွင္း ေအာင္ တစ္ကိုယ္တည္းတာဝန္ယူေပးေန ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

လက္ရွိ မီျပတိုက္ ၀န္ထမ္းက ညစဥ္ မီးျပတိုက္ မီးလင္း/မလင္း သိေစရန္ မီျပတိုက္ မ်က္ႏွာမႈရာပင္လယ္ဘက္ သို ဆင္း၍ ေစာင့္ၾကည့္ စစ္ေဆးရသည္။

လက္ရွိ မီးၿပတိုက္ ၀န္ထမ္းက ညစဥ္ မီးျပတိုက္ မီးလင္း/မလင္း သိေစရန္ မီးၿပတိုက္ မ်က္ႏွာမႈရာပင္လယ္ဘက္ သို႔ ဆင္း၍ ေစာင့္ၾကည့္ စစ္ေဆးရသည္။

အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ အလုပ္သမားအ ဖြဲ႕ခ်ဳပ္က လုပ္သားတစ္ဦးအတြက္ သတ္ မွတ္ေပးထားသည့္ တစ္ေန႔တာအလုပ္လုပ္ ခ်ိန္ထက္ေက်ာ္လြန္ၿပီး  နားရက္ မရွိဘဲ ေန႔ စဥ္ရက္ဆက္ အလုပ္လုပ္ေနရသည့္ တစ္ ဦးတည္းေသာသူလည္း ျဖစ္သည္။

ဘဝတြင္ မွတ္မွတ္ရရ နားခဲ့ဖူးသည့္ ရက္က လူေပါင္းသိန္းေက်ာ္ ေသခဲ့သည့္ နာဂစ္မုန္တိုင္းက်ေရာက္ခ်ိန္ႏွင့္ က်ေရာက္ ၿပီး ရက္အနည္းငယ္သာျဖစ္သည္ဟု သူမ ႏွင့္အနီးကပ္ေနသူက ေျပာျပသည္။

အလုပ္အမ်ားႀကီး လုပ္ေနရသူဟု ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခြင္က ေျပာၾကသည့္ သူမ ထံတြင္ တည္ၾကည္မႈ၊ ရင့္က်က္မႈ၊ ခိုင္မာမႈ၊ ရဲရင့္မႈတို႔ အျပည့္ရွိေနသည္ ကို   ေတြ႕ရ သည္။

တစ္ဦးတည္း ထီးထီးႀကီး ေနထိုင္ေနရ ေသာ္လည္း သူမထံ၌ အလြမ္းအေဆြးမ်ား သိပ္မေတြ႕ရ။

အတူေနထိုင္ခဲ့သည့္ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ ဖက္မ်ား အခ်ိန္တန္၍ ခြဲခြာသြားမႈကို  မတုန္မလႈပ္ ရင္ဆိုင္ႏိုင္တတ္သည့္ စြမ္း ရည္၊ ဆင္းရဲခ်မ္းသာ မခြဲျခားတတ္သည့္ စိတ္ထား အျပည့္အဝပိုင္ဆိုင္ထားသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ပတ္ဝန္းက်င္မွ လူအမ်ား အံ့အားသင့္ေနၾကသည္။

IMG_8202 copy

မီးၿပတိုက္ ေစာင့္ ၀န္ထမ္းမ်ား ေနထိုင္ႏိုင္ဖို႔ရန္ ေဆာက္ထားသည့္ အခန္း ႏွစ္ခန္းမွာလည္း လူေန၍ မရေတာ့ျခင္းျဖစ္သည္။

လြန္ခဲ့သည့္ ၄ ႏွစ္မွစကာ ယခုအခ်ိန္ အထိ သူမႏွင့္အတူေနထိုင္ေနသည့္ ကိုသက္ ကိုႏိုင္က ပတ္ဝန္းက်င္က ယခုအံၾသေန ၾကသည့္အတိုင္း သူမေနလာခဲ့ သည္မွာ သူ၏အဘိုး ဦးခင္ေမာင္ လက္ထက္ ႏွစ္ ေပါင္း ၄ဝ၊ ဖခင္ ဦးလွေထြး လက္ထက္ ၃၂ ႏွစ္လံုးလံုးျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။

ယင္းသို႔ေသာဂုဏ္ျဒပ္တို႔ရွိသည့္ သူမ ႏွင့္ ၃၂ ႏွစ္တိုင္ ေနထိုင္လာခဲ့ဖူးသူ ဦးလွ ေထြးက ”သူမက ရန္ကုန္အတြက္ အဓိက ေသြးေၾကာပဲ”ဟု သူမ၏အေၾကာင္း ကို ေျပာျပသည္။

အဆိုပါ ”သူမ”ဟု အမည္ေပးထား သည့္အရာကား သက္ရွိအရာဝတၴဳတစ္ခု မဟုတ္။ စကားမေျပာ၊ အသက္မ႐ွဴေသာ္ လည္း အလုပ္မွန္မွန္လုပ္ေနသည့္ သက္မဲ့ အရာတစ္ခုသာ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ သူမ ၏ ႀကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္မႈေၾကာင့္ နာမ္စား အျဖစ္ ”သူမ” ဟုတင္စားေခၚေဝၚျခင္းျဖစ္ သည္။

သူမဟူသည္ကား ျမန္မာႏုိင္ငံ ေတာင္ ဘက္စြန္း ရန္ကုန္ျမစ္ဝေဘးရွိ၊ ပင္လယ္ ကမ္းေျခတစ္ခုတြင္ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ သို႔ မ်က္ႏွာမူလ်က္ မတ္မတ္ ရပ္ေနသည့္ မီးျပတိုက္တစ္ခုသာျဖစ္ သည္။

ရန္ကုန္တိုင္းေဒသၾကီး ေက်ာက္တန္းျမိဳ့နယ္ သံတဲစု ေက်းရြာအတြင္း ရွိ သံတဲ မီျပတိုက္ သည္ ေဒသခံတို ့ရဲ့ ခန့္မွန္းမႈအရ ႏွစ္ေပါင္း (၁၅၆)ႏွစ္  ရွိေနေသာ္လည္း ရန္ကုန္ျမစ္အတြင္း၀င္ေရာက္ေနသည့္ သေဘၤာမ်ားအတြက္ အေထာက္အကူျပဳေနဆဲ ျဖစ္သည္။

ရန္ကုန္တိုင္းေဒသၾကီး ေက်ာက္တန္းျမိဳ့နယ္ သံတဲစု ေက်းရြာအတြင္း ရွိ သံတဲ မီးၿပတိုက္ သည္ ေဒသခံတို ့ရဲ့ ခန့္မွန္းမႈအရ ႏွစ္ေပါင္း (၁၅၆)ႏွစ္ ရွိေနေသာ္လည္း ရန္ကုန္ျမစ္အတြင္း၀င္ေရာက္ေနသည့္ သေဘၤာမ်ားအတြက္ အေထာက္အကူျပဳေနဆဲ ျဖစ္သည္။

ပင္လယ္ေစာင့္ နတ္သမီး

ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္အတြင္း ျဖတ္ သန္း ခုတ္ေမာင္းလာသည့္ ပင္လယ္ကူး သေဘၤာမ်ားကို ရန္ကုန္ျမစ္အတြင္း ဝင္ ရာ၌ ျမစ္ေဘးႏွစ္ဖက္ရွိ ေသာင္မ်ားကို ဝင္ တိုက္ျခင္းမျဖစ္ေစရန္ သူမက မီးျဖင့္ အဓိ ကလမ္းေၾကာင္းျပလ်က္ရွိသည္ဟု အဆိုပါ မီးျပတိုက္ ဝန္ထမ္း ကိုသက္ကိုႏုိင္က ဆို သည္။ ပို႔ေဆာင္ေရးႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးဝန္ ႀကီးဌာန ျမန္မာ့ဆိပ္ကမ္းအာဏာပိုင္လက္ ေအာက္ရွိ မီးျပတိုက္ဌာနခြဲမွဴး ဦးေအးလြင္ က ”သူ မရွိရင္ေတာ့ ေသာင္ထြန္းမႈေတြရွိ ေနတဲ့ ရန္ကုန္ျမစ္ထဲ သေဘၤာႀကီးေတြ ေသာင္တင္သြားမွာေပါ့”ဟု သူမ၏အေရး ပါအရာ ေရာက္မႈကိုဆိုသည္။

သူမ၏ အခ်က္ျပမႈရမွသာ သီလဝါ ထိုမွတစ္ဆင့္ ဗိုလ္တေထာင္၊ ဗိုလ္ေအာင္ ေက်ာ္၊ ျမန္မာ့စက္မႈဆိပ္ကမ္း၊ ေအးရွား ေဝါလ္အစရွိသည့္ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္း မ်ားထဲ သို႔ သေဘၤာမ်ားဝင္ႏိုင္သည္ဟု ဦးေအး လြင္က ဆက္ေျပာသည္။

အလားတူ ငါးဖမ္းသေဘၤာမ်ား၊ ကမ္း ႐ိုးတန္းသြားသေဘၤာမ်ား၊ ခရီးသြားသေဘၤာ ႏွင့္ ငါးဖမ္းစက္ေလွမ်ားလည္း အႏၲရာယ္ ကင္းေစရန္ သူမ၏အခ်က္ျပမႈကို မလြတ္ တမ္းၾကည့္ေနၾကရသည္။

ထိုမွ် အေရးပါအရာေရာက္သည့္ သူမ ကို ထိုေနရာတြင္ ေမြးဖြားေပးခဲ့သည့္ႏွစ္၊ တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္ႏွစ္ကိုမူ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာေနၾကသည္။

အေျချပဳခဲ့သည့္ႏွစ္ကို အစိုးရ ျမန္မာ့ ဆိပ္ကမ္းအာဏာပိုင္က ၁၉၃၂ ႏွစ္ဟု ခန္႔ မွန္းထားသည္။ ျမန္မာ့ဆိပ္ကမ္းအာဏာ ပိုင္ခန္႔မွန္းသည့္ ၁၉၃၂ ခုႏွစ္ကိုတြက္ ခ်က္ ၾကည့္ပါက ျမန္မာ-အဂၤလိပ္ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္ တတိယက်ဴးေက်ာ္စစ္အၿပီး ၄၇ ႏွစ္အၾကာ တြင္တည္ေဆာက္ခဲ့သည္ဟု သတ္မွတ္ႏိုင္ မည္ျဖစ္သည္။ ယင္းကာလ ကား ျမန္မာ ႏုိင္ငံသည္ အဂၤလိပ္လက္တြင္းမွ လြတ္လပ္ ေရးရရန္ႀကိဳးပမ္းေနသည့္ကာလ၊ အဂၤလိပ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေနဆဲကာလလည္း ျဖစ္သည္။

ထုိ႔အတူ သူမေမြးဖြားခဲ့သည့္ ႏွစ္၊ တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္ႏွစ္အေပၚ  အျပည္ ျပည္ဆိုင္ရာ ဂ်ပန္ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး ေအဂ်င္စီ (JICA)က ခန္႔မွန္းရာတြင္မူ အစိုးရခန္႔မွန္းသည့္ ႏွစ္ထက္ ႏွစ္ေပါင္း ၆၃ ႏွစ္ေစာကာ ၁၈၆၉ ခုႏွစ္တြင္ တည္ ေဆာက္ျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။

ယင္းကာလကို ၾကည့္ပါက ျမန္မာ-အဂၤလိပ္ ဒုတိယက်ဴးေက်ာ္စစ္ (၁၈၅၂ ခု ႏွစ္)ျဖစ္ၿပီး ၁၇ ႏွစ္အၾကာတြင္ တည္ ေဆာက္ခဲ့သည္ဟုသတ္မွတ္ႏိုင္ၿပီး ဒုတိယ က်ဴးေက်ာ္စစ္အၿပီး ေအာက္ျမန္မာႏုိင္ငံ တစ္ခုလံုးကို အဂၤလိပ္တို႔ သိမ္းပိုက္သြားၿပီးကာလျဖစ္ေနသည္။

မည္သို႔ပင္ ခန္႔မွန္းေစကာမူ တိက် ေသခ်ာသည့္ ခုႏွစ္တစ္ခုကို ကားမည္သူမွ် အတည္ျပဳမေျပာႏုိင္ေပ။

ေဒသခံမ်ားကမူ ေရွးလူႀကီး မ်ား၏ မွတ္တမ္းစကားျဖစ္သည့္ ”အုတ္က်စ္ ေက်ာ္ၾကား သံတဲထား”စကားကို မွီၿပီး ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၂၂၂ ခုႏွစ္၊ ခရစ္ သကၠ ရာဇ္ ၁၈၆ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ တည္ ေဆာက္ခဲ့သည္ဟု ယံုၾကည္ေနၾကသည္။

ယင္းကား ”အုတ္က်စ္ေက်ာ္ေအး မႏၲ ေလး”ဟု လူသိမ်ားေသာ ျမန္မာဘုရင္မ်ား နန္းေတာ္တည္ရွိရာ မႏၲေလးၿမိဳ႕တည္ ျမန္ မာသကၠရာဇ္ ၁၂၂၁ ခုႏွစ္ထက္ တစ္ႏွစ္ သာေနာက္က်သည္ဟု မွတ္ယူႏုိင္သည္။ အဆိုပါႏွစ္ကာလမ်ားအတိုင္း တြက္ခ်က္ ပါက သူမ၏သက္တမ္းႏွင့္ တာဝန္ထမ္း ေဆာင္ခဲ့သည့္ သက္တမ္း သည္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၅ဝ ေက်ာ္ေနၿပီျဖစ္ၿပီး အဂၤလိပ္တို႔က တည္ေဆာက္ခဲ့သည္ဟု ယူဆရမည္ ျဖစ္ သည္။

ၿခံဳငံုသံုးသပ္ၾကည့္ပါက ဂ်ိဳက္ကာ ခန္႔ မွန္းသည့္ ႏွစ္ႏွင့္ေဒသခံတို႔ ယံုၾကည္ေသာ ႏွစ္တို႔သည္ ၉ ႏွစ္တာ ကြာသျဖင့္ ထိုကာ လအတြင္းက ပို၍ျဖစ္ႏိုင္သည္ဟု မီးျပ တိုက္ဌာနခြဲမွဴး ဦးေအးလြင္က မွတ္ခ်က္ ျပဳသည္။

သက္ေတာ္ရွည္လုပ္သား သို႔မဟုတ္ ခလြန္း

ရခုိင္ျပည္နယ္တြင္ ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၈၄ ခုႏွစ္က ေဆာက္လုပ္ခဲ့ၿပီး ႏုိင္ငံ၏ ပထမဦးဆံုးမီးျပတိုက္ဟုဆိုႏုိင္သည့္ စစ္ေတြ ကုလားတန္ ျမစ္ဝရွိ ”ေလးရွင္းေတာင္”မီးျပ တိုက္ၿပီးလွ်င္ ဒုတိယေျမာက္ အေစာ ဆံုးမီးျပတိုက္ျဖစ္သည္ဟုလည္း ၄င္းက ေျပာသည္။

သို႔ေသာ္လည္း အေစာဆံုး ”ေလးရွင္း ေတာင္”ပထမမီးျပတိုက္သည္  ျပည္တြင္း စစ္ကာလ ၁၉၆ဝ ျပည့္ႏွစ္က လက္နက္ ကိုင္အဖြဲ႕တစ္ခု၏ ေဖာက္ခြဲဖ်က္ ဆီးမႈ ေၾကာင့္ ပ်က္စီးသြားခဲ့သျဖင့္ သံတဲမီးျပ တိုက္သည္သာ အေစာဆံုးတည္ေဆာက္ ခဲ့ၿပီး ယေန႔တိုင္က်န္ရွိေနသည့္ သက္တမ္း ရင့္ မီးျပတိုက္အျဖစ္ စာရင္း ဝင္သြားၿပီျဖစ္ သည္။

JICA ၏တြက္ခ်က္မႈအရဆိုလွ်င္ ထို မီးျပတိုက္သည္ ႏွစ္ေပါင္း  ၁၄၇ ႏွစ္၊ ေရွး စကားမ်ားအေပၚ ေဒသခံတို႔၏ ခန္႔မွန္းမႈ အရဆိုလွ်င္  ၁၅၆ ႏွစ္ရွိသြားၿပီျဖစ္၍ အို မင္းေနၿပီျဖစ္သည္။

ယခင္ကဆိုလွ်င္ သူမသည္ ခန္႔ခန္႔ ျငားျငား၊ ခိုင္ခိုင္ခ့ံခံ့ျဖင့္ လုပ္ငန္းတာဝန္ မ်ားကိုထမ္းေဆာင္ခဲ့သည္။  စတင္ေဆာက္ လုပ္သည့္ႏွစ္မွစၿပီး ယင္းမီးျပတိုက္အပါ အဝင္ ႏုိင္ငံတစ္ဝန္းရွိ မီးျပတိုက္ ၂ဝ ေက်ာ္တြင္ အိႏၵိယလုပ္သားမ်ားသာ တာ ဝန္ယူခဲ့ရသည္။လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ပိုင္း ႏွစ္ေပါင္း ၂ဝ ေက်ာ္အထိ ယင္းအ တိုင္း ဆက္လက္သြားခဲ့ၿပီး ေတာ္လွန္ေရးေကာင္ စီအစိုးရလက္ထက္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွသာ  ျမန္မာဝန္ထမ္းမ်ားကို အစားထိုးခန္႔အပ္ ကာ အိႏၵိယဝန္ထမ္းမ်ားကို မိခင္ႏိုင္ငံသို႔ ျပန္ပို႔ျခင္း၊ ပင္စင္ေပးျခင္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ ခဲ့သည္။

ထိုအခ်ိန္အတြင္းမွာပင္ အဂၤလိပ္ အ မည္နာမည္ေပးထားသည့္ မီးျပတိုက္နာ မည္မ်ားကို ျမန္မာနာမည္မ်ားျဖင့္ ေျပာင္း လဲခဲ့သည္။

ယခု ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး ေက်ာက္ တန္းၿမိဳ႕နယ္၊ သံတဲစုေက်းရြာအတြင္းရွိ သံတဲမီးျပတိုက္၏မူလနာမည္မွာ ”ခလြန္း” ျဖစ္သည္ဟု ႏွစ္ေပါင္း ၃၂ ႏွစ္ၾကာမီးျပ တိုက္ဝန္ထမ္းလုပ္ခဲ့သူ ဦးလွေထြးက ဆို သည္။ သူ၏အေဖသည္ ဘဂၤလားျပည္ နယ္သားျဖစ္ၿပီး အစ္ကိုဝမ္းကြဲထံ လာ ေရာက္လည္ပတ္ရင္း   ”ခလြန္းမီးျပတိုက္” တြင္ အလုပ္ရခဲ့သူျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဖခင္ျဖစ္သူ ပင္စင္ယူသြားၿပီးေနာက္ ၄င္း အလုပ္ရခဲ့ ေၾကာင္း၊ ယခုမူ ¤င္း၏သားျဖစ္သူ အလုပ္ ဆက္လုပ္ေနသည္ဟု ေျပာျပသည္။

   မူလက မီးအိမ္ႀကီးမ်ား ယင္းေနာက္ အင္းဂ်င္စက္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ထို႔ေနာက္ ဓာတ္ေငြ႕ျဖင့္လည္းေကာင္း အဆင့္ဆင့္ ေျပာင္းလဲျခင္းျဖင့္ မီးျပေပးခဲ့သည္ဟု သိရ သည္။ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္က်မွသာ ယခုလက္ရွိ အသံုးျပဳေနသည့္ ဆိုလာမီးအိမ္ျဖင့္ မီးျပ ေပးခဲ့သည္။

မီးျပတိုက္လက္ရွိ အေျခအေနသည္ ျပိဳက် ႏိုင္သည့္ အေျခအေန မရွိေသးေသာ္ လည္း ဆိုးဆိုး ရြားရြား ယိုယြင္းေနျပီ ျဖစ္သည္။

မီးျပတိုက္လက္ရွိ အေျခအေနသည္ ျပိဳက် ႏိုင္သည့္ အေျခအေန မရွိေသးေသာ္ လည္း ဆိုးဆိုး ရြားရြား ယိုယြင္းေနျပီ ျဖစ္သည္။

ဇရာေျခမြေနေသာ္လည္း တာဝန္ေက်ဆဲ

ပင္မဗဟို မီးအိမ္ပတ္ပတ္လည္တြင္  အဆေပါင္းမ်ားစြာခ်ဲ႕ႏုိင္သည့္ မွန္ဘီလူး ႀကီးမ်ားျဖင့္ ပတ္ဝိုင္းကာရံထားျခင္းျဖင့္ ေရမိုင္ ၇ မိုင္ခန္႔မွေန၍ မီးျပတိုက္မီးကို သေဘၤာႀကီးမ်ား အလြယ္တကူ ေကာင္းစြာ ျမင္ႏုိင္ေၾကာင္း ဦးလွေထြးက ရွင္းျပသည္။

ယခင္က မီးျပတိုက္၏ မီးအလင္းေရာင္ ကို ပင္လယ္ေရမိုင္ ၁၆ မုိင္အကြာအေဝးရွိ သေဘၤာ ႀကီးမ်ား ေကာင္းစြာျမင္ႏုိင္ခဲ့ေသာ္ လည္း ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ နာဂစ္ မုန္တိုင္းဒဏ္ ေၾကာင့္ မီးျပတိုက္အတြင္းရွိ စက္ပစၥည္း မ်ားခ်ိဳ႕ယြင္းခဲ့ကာ ယခုမူ ပင္လယ္ေရမုိင္ ၇ မုိင္ခန္႔မွ သေဘၤာမ်ားသာ မီးေရာင္ကို ျမင္ေတြ႕ႏုိင္ေတာ့ေၾကာင္း သူကဆိုသည္။

Lighint Box (2) copy

ႏွစ္ရာေက်ာ္ရွိေနသည့္ မီးျပတိုက္ အစိတ္အပိုင္းမ်ား သည္ တာ၀န္ရွိသူမ်ား `၏ ေမ့ေလ်ာ့မႈ ဒဏ္ ခံေနရသည္။

နာဂစ္မုန္တိုင္းတုိက္ခဲ့ေသာ္လည္း မီး ျပတိုက္ကိုႀကီးမားသည့္ ျပင္ဆင္မႈႀကီးမ်ား မျပဳလုပ္ခဲ့သည့္အတြက္ အျမင့္ေပ ၁၃၅ ေပရွိၿပီး သံထည္မ်ားျဖင့္ တည္ေ ဆာက္ ထားသည့္ ယင္းမီးျပတိုက္၏ ေအာက္ေျခရွိ ေရေလွာင္ကန္ ၃ ခု မွလြဲ၍ မီးဖိုေခ်ာင္ခန္း မ်ားႏွင့္ အိမ္သာတို႔သည္ လံုးဝပ်က္စီးသြား သည္။

မီးျပဝန္ထမ္းမ်ား ေနထိုင္ရန္ႏွင့္ ယခင္ကမီးအလင္းေပးရန္ အင္ဂ်င္စက္ႏွင့္ ဂက္စ္အိုးမ်ားထား ရွိရန္ ေဆာက္ထားသည့္ အေပၚ ေဆာင္ အေဆာက္အအံုသို႔ တက္ သည့္ ေလွကားမွာလည္း လူတက္၍မရ ေတာ့သည္အထိ အေျခအေန ဆုိးရြားသြား ၿပီး ထိုအေဆာက္အအံုထဲသို႔  ပ်က္စီးေန သည့္ မီးဖိုခန္းအုတ္ေခါင္ မိုးေပၚမွ ေက်ာ္ လႊား၍ တက္ရသည္။ ထိုအေဆာက္အအံု သည္ မီးျပတိုက္အတြက္ အေရးႀကီးသည့္ ပင္မအေဆာက္အအံုျဖစ္သည္။

ၿပိဳက်ႏုိင္သည့္အေျခအေန မရွိေသး ေသာ္လည္း ဆိုးဆိုးရြားရြားယိုယြင္းေန သည္။ ယခင္က မီးျပတိုက္ေစာင့္ ဝန္ထမ္း မ်ားေနထိုင္ဖို႔ရန္ ေဆာက္ ထားသည့္ အခန္း ႏွစ္ခန္းမွာလည္း လူေန၍မရေတာ့ေပ။

ထိုအခန္းထဲႏွင့္ အခန္းအျပင္ဘက္၊ ပင္မမီးအိမ္ရွိရာေနရာသို႔ တက္သည့္ေလွ ကားငယ္အပါအဝင္ ပင္မဗဟိုမီးအိမ္ရွိရာ ေနရာတို႔၌ ေရးျခစ္ထားသည့္ စာသား မ်ားသာ အေကာင္းအတုိင္းရွိေနေတာ့ သည္။ တစ္ဦးတည္းသာရွိသည့္ လက္ရွိ မီးျပတိုက္ဝန္ထမ္း ကိုသက္ကိုႏိုင္က ”ဒီ စကားလံုးေတြက အရင္ကမီးျပ တိုက္ေစာင့္ ေတြ ေရးျခစ္ထားတဲ့ စာေတြပါ။မ်ားေသာ အားျဖင့္ေတာ့ ခ်စ္သူကို သတိရေၾကာင္း၊ အိမ္ကိုလြမ္းေၾကာင္း အခ်ိန္တန္ရင္ ျပန္ လာမယ္ စတာေတြ ကို ေရးထားတာေတြပါ” ဟုဆို သည္။

လြမ္းလည္းလြမ္းစရာပင္။ ေရွ႕တြင္ ကမ္းဆံုးတစ္ဖက္ မျမင္ရသည့္ပင္လယ္ ျပင္၊ ေဘးႏွင့္ ေနာက္ဘက္တြင္ လယ္ကြင္း တို႔သာရွိသည္။ ယင္းအေျခ အေနမ်ား ေၾကာင့္ မီးျပတိုက္ေစာင့္ဝန္ထမ္းသည္ မီး ျပတိုက္ မလွမ္းမကန္းေျမေနရာ၌ တဲ ေဆာက္ေနထိုင္ရင္းျဖင့္ မီးျပတိုက္ကို ေစာင့္ေနရသည္။

လက္ရွိ ဝန္ထမ္းက ¤င္းသည္ ညစဥ္ မီးျပတိုက္မီး လင္း/မလင္း သိေစရန္ မီးျပ တိုက္မ်က္ႏွာမူရာ ပင္လယ္ျပင္ဘက္သို႔ ဆင္း၍ ေစာင့္ၾကည့္စစ္ေဆးျခင္း၊ မီးအား နည္းသြားသည္ဟု ထင္ျမင္မိသည့္အခ်ိန္ တြင္ မီးျပတိုက္ဗဟိုခ်က္သို႔တက္၍ သန္႔ ရွင္းေရးလုပ္ျခင္း၊ စစ္ေဆးျခင္းမ်ား လုပ္ ေၾကာင္း ေျပာသည္။

”တစ္ခါတေလ အေပၚတက္စစ္တဲ့အ ခါ စိုးရိမ္မိတာေတာ့ရွိတယ္။ မီးျပတိုက္ ဗဟိုကိုတက္တဲ့ ေလကားထစ္ ၆၆ ထစ္ထဲ က တခ်ိဳ႕က ေဆြးျမည့္ေနေတာ့ အခ်ိန္မ ေရြး ျပဳတ္က်သြားႏုိင္တယ္” ဟု သူကေျပာ သည္။

လြန္ခဲ့သည့္ အႏွစ္ ၅ဝ က ဆိုလွ်င္ ယင္းေဒသတြင္ အိမ္ေျခ ေလးငါးအိမ္ပင္ မရွိဟု ၃၂ ႏွစ္ မီးျပတိုက္ဝန္ထမ္းလုပ္ခဲ့သည့္၄င္း၏ဖခင္ျဖစ္သူ ဦးလွေထြး က ေျပာ သည္။ ထို႔ေနာက္ပိုင္းမွ လူေနတဲမ်ား တစ္စတစ္စ မ်ားလာၿပီး ယခုအခ်ိန္တြင္ အိမ္ေျခ ၁ဝဝ ေက်ာ္ရွိသည့္ ရြာငယ္ေလးတစ္ရြာ ျဖစ္လာ သည္ဟု ၄င္းကဆိုသည္။

မီးျပတိုက္သည္ သံျဖင့္ေဆာက္ထား သျဖင့္ သံတဲရြာ၊ ေနာက္ပိုင္း သံတဲစုေက်း ရြာဟု ေခၚေဝၚေၾကာင္း ေက်းရြာအုပ္ခ်ဳပ္ ေရးမွဴးက ရွင္းျပသည္။ မီးျပတိုက္ႏွင့္ ရြာ သည္ အနည္းငယ္သာ ကြာေဝးေတာ့သည္။

သံတဲစုေက်းရြာသည္ တစ္စတစ္စ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္လာေသာ္လည္း သံတဲမီးျပတိုက္ ၏အေျခအေနမွာမူ တစ္စတစ္စ ယိုယြင္း လာသည္ကို ရြာခံမ်ားႏွင့္ အနီး အနားပတ္ ဝန္းက်င္တြင္ရွိသည့္ ပန္းေတာေက်းရြာ၊ ကမာကလုတ္ေက်းရြာ၊ ဇြဲဘာကုန္းေက်းရြာ၊ မီးျပေက်းရြာ ေဒသခံအခ်ိဳ႕က ဆိုၾကသည္ က ”အျမင္မေတာ္ ဆင္ေတာ္ႏွင့္ခေလာက္” ဟူသတည္း။

ျမန္မာ့ဆိပ္ကမ္းအာဏာပိုင္၏ တရား ဝင္ အခ်က္အလက္မ်ားအရ မီးျပတိုက္ႀကီး ၈ ခု၊ မီးျပ ၁၆ ခု၊ မီးျပေလွ ၂ ခု ရွိသည့္ အထဲတြင္ အေစာင့္ထားသည့္ မီးျပတိုက္ က ၁ဝ ခုပင္မျပည့္။

သံတဲမီးျပတိုက္သည္ ပင္လယ္မီးျပ တိုက္ ၈ ခုထဲမွ တစ္ခုအပါအဝင္ျဖစ္သည့္ အျပင္ အေစာဆံုးေဆာက္လုပ္သည့္ဂုဏ္ ျဒပ္၊ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ကုန္စည္စီးဆင္း မႈအတြက္အေရးပါသည့္ ျပယုဂ္၊ ဘဂၤလား ပင္လယ္ေအာ္အတြင္းမွ ရန္ကုန္ျမစ္အ

တြင္းဝင္ေရာက္မည့္ ပင္လယ္ကူးသေဘၤာ ႀကီးမ်ား၏လမ္းျပ အစရွိသည့္ ဂုဏ္ပုဒ္ မ်ားရယူထားေသာ္လည္း မီးျပတိုက္အစိတ္ အပိုင္းမ်ားသည္ တာဝန္ရွိသူမ်ား ၏ ေမ့ ေလ်ာ့မႈဒဏ္ကို ခံေနရသည္။

ယင္းအျပင္ ပထမအႀကိမ္ ျပည္ ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကျပ႒ာန္းခဲ့သည့္ ျမန္ မာႏုိင္ငံမီးျပတိုက္ အက္ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ သည့္ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္အတိုင္း မီးျပ တိုက္ပရဝဏ္ဟူ၍လည္း တိတိက်က်မရွိ၊ လူေနအိမ္မ်ားက မီးျပတိုက္ပတ္ဝန္းက်င္ သို႔ ခ်ဥ္းကပ္ေဆာက္လုပ္မႈမ်ား ရွိေနသည္ ကို ေတြ႕ေနရသည္။

တန္ဖိုးရွိသည့္အရာတစ္ခုျဖစ္ၿပီး လြန္ စြာအသံုးဝင္ေနဆဲ ပစၥည္းတစ္ခုျဖစ္သည့္ အတြက္ ျပင္ဆင္ေပးရန္ သင့္ေနၿပီျဖစ္ ေၾကာင္း မီးျပတိုက္လုပ္သားေဟာင္း ဦးလွ ေထြးက ဆုိသည္။

ျပင္ဆင္ျခင္းမျပဳပါက ၿပိဳက်ပ်က္စီး သြားမႈႏွင့္အတူ ရန္ကုန္ျမစ္အတြင္း ဝင္ ေရာက္မည့္ သေဘၤာမ်ားအတြက္လည္း အခက္အခဲျဖစ္သြား လိမ့္မည္ဟု   ေထာက္ ျပသည္။

”ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ေရလုပ္သားေတြအ တြက္ ဒီသံတဲႀကီးက အသက္ကယ္ေပးေန တဲ့ သံတဲႀကီးဆိုလည္း ဟုတ္တယ္”ဟု သံ တဲစုေက်းရြာမွ တံငါလုပ္သား တစ္ဦးက ေျပာသည္။

မင္းသုေအာင္၊ စိုင္းလမင္း၊ ရဲလြင္ ၊ ဓာတ္ပံု – ေက်ာ္ေက်ာ္ ( AF )

Comments (0)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*