႐ိုးရာယံုၾကည္သူမ်ား ပူေဇာ္ပ သ အ႐ိုအေသျပဳၾကရသည့္ပြဲထဲမွာ အေမေရရင္ နတ္ပြဲက ထင္ရွားသည့္ ပြဲႀကီးျဖစ္သည္။
အေမေရရင္နတ္မွာ ၃၇ မင္း နတ္စာရင္းတြင္မပါ။ သို႔ေပမယ့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္အေနာက္ဘက္ကမ္း ပုလဲ၊ ယင္းမာပင္၊ ဆားလင္းႀကီး၊ ဂန္႔ေဂါစေသာ ၿမိဳ႕နယ္မ်ား၏ အထင္ကရ နတ္ပြဲဟု ဆုိရေပမည္။
အေမေရရင္နတ္မ်ား သမိုင္းရွိ သည္။ ပုဂံေခတ္ကျဖစ္သည္။ ပုဂံ ျပည့္ရွင္မဏိစည္သူမင္းႀကီး၏ ေျမာက္နန္း မိဖုရားနာဂသိန္းက စုန္းမ။ တစ္ညမွာ နဂသိန္စုန္း ေတာက္စားေနခိုက္ ေယာကေတာ္ ရွင္ဦး၊ ေျမာက္ဘက္ရွင္မ ရွင္ျဖဴ ဆည္က ေတာ္ရွင္ၾကဴး၊ အငယ္ဆံုး ညီမ ရွင္ထူးတို႔ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုသည္။ နာဂသိန္ႏွင့္ ထိုညီမေလးေဖာ္ ေတြ႕ဆံုရာ အေျပာအဆိုေမာက္မာ သည့္အ တြက္ စိတ္ျမန္ေသာရွင္ထူးက နာဂသိန္အား စုန္းႀကိဳးျဖတ္ခ်လိုက္ သည္။
ဒီေနရာမွာ ပညာခ်င္းမၿပိဳင္ႏိုင္ သူ နာဂသိန္က အညိဳးအေတးထား ကာ ဘုရင္ကို ကတူးကနန္းေဒသမွ ပဗၺဘရာဇႏွင့္ ႏွမမ်ားက ပုန္ကန္ သည္ဟု အိပ္မက္ျမင္မက္ေၾကာင္း ေလွ်ာက္တင္သည္။ ေလွ်ာက္တင္ စကားကို ယံုၾကည္သည့္ဘုရင္က ေတာင္ဦးနယ္စား ပဗၺရာဇႏွင့္ႏွမ မ်ား မိမိေဒသထြက္ကုန္ပစၥည္းမ်ား ကို ကိုယ္တိုင္ရြက္၍ ကန္ေတာ့လက္ ေဆာင္ပစၥည္းဆက္သရမည္ဟု အမိန္႔ေတာ္ထုတ္သည္။
ဘုရင့္အမိန္႔ေတာ္အတိုင္း ေမာင္ႏွမငါးေယာက္ ပုဂံျပည္ကို လာေရာက္ၾကသည္။ အငယ္ဆံုး ညီမရွင္ထူး (ေခၚ) ေစာနန္းမြန္မွာ ဆီအိုးမ်ား မႏိုင္မနင္း ေခါင္းေပၚရြက္ ၍ ေနာက္ဆံုးကလိုက္ပါလာသည္။ ၿမိဳ႕အဝင္မွာ အစစ္ေဆးခံရရာ ဆီ အိုးအတြင္းမွ ေျမြထြက္လာၿပီး ၿမိဳ႕ဝန္ ကို ကိုက္ေလသည္။
ၿမိဳ႕ဝန္ေသမႈအတြက္ ရွင္ထူး (ေခၚ) ေစာနန္းမြန္အား အကိုအရင္း ျဖစ္သူ ေတာင္ဦးနယ္စားကိုယ္တိုင္ သတ္ေစဟု ဘုရင္က အမိန္႔ခ်မွတ္ သည္။ ေတာင္ဦးနယ္စားက ညီမ ေလးေစာနန္းမြန္ကို မသတ္ႏိုင္ ေၾကာင္း ျငင္းဆိုရာ အမိန္႔ကို မနာခံ ပါက ကလန္ႀကီးကိုယ္တိုင္ ေမာင္ႏွမ ႏွစ္ေယာက္စလံုးအား ကြက္မ်က္ေစ ဟု အမိန္႔ေတာ္ ခ်မွတ္ျပန္သည္။
ေတာ္ဦးနယ္စားႏွင့္ ေစာနန္း မြန္ကို ဆင္ျဖင့္နင္းသတ္ရာ ေစာနန္း မြန္စုန္းစိတ္ဝင္လာၿပီး ဆင္ကိုအ စြယ္ခ်ိဳးပစ္ေလသည္။ ထိုအခါ အာဏာသားတုိ႔က က်ားဆိုးကိုလႊတ္ ၍ က်ားစာေကြၽးသည္။ ေစာနန္းမြန္ ပါ က်ားစိတ္ဝင္သြားၿပီး က်ားကို ကိုက္စားကာ အေစာင့္ႏွင့္ အာဏာ သားမ်ားကိုပါ လိုက္လံကိုက္သတ္၍ က်ားအျဖစ္ႏွင့္ပင္ ေစာနန္းမြန္ ထြက္ေျပးလြတ္ေျမာက္သြားေလ သည္။
လူအျဖစ္မွ က်ား ဘဝေျပာင္းလဲ သြားေသာ ေစာနန္းမြန္ကို ဖမ္း ဆီးရန္ ေမာင္ႀကီးျဖစ္သူ ေတာင္ ဦးနယ္စားကို ဘုရင္က တာဝန္ ေပးျပန္သည္။ ေစာနန္း မြန္အား ခုႏွစ္ရက္အ တြင္း ရွာေဖြၿပီးအ ေလာင္းကိုယူလာရန္ႏွင့္ မေဆာင္ရြက္ႏိုင္ပါက က်န္ညီအစ္ မသံုးဦးကိုပါ မီးေလာင္တုိက္သြင္းသတ္မည္ျဖစ္ ေၾကာင္း ဘုရင္ကအမိန္႔ေတာ္ထုတ္ျပန္သည္။
ေစာနန္းမြန္ ေရာက္သြားသည့္ေနရာက ပံုေတာင္ပံုညာ ေဒသျဖစ္သည္။ ေမာင္ႀကီးျဖစ္သူ ေတာင္ဦး နယ္စားႏွင့္ေတြ႕ရာ အေၾကာင္းစံုသိရၿပီး ပုဂံျပည္အား ဖ်က္ဆီးရန္ ထြက္ခြာသြား သည္။
သာသနာထြန္းကားသည့္ ပုဂံျပည္ႀကီးအား ဖ်က္ဆီးမည့္ အေရးကို သိသည့္ သိၾကားမင္းက တားဆီးသျဖင့္ ေစာနန္း မြန္မွာ ပုဂံျပည္ကို ဖ်က္မည့္အႀကံ လက္ေလွ်ာ့လိုက္ရသည္။ သၾကားမင္းက တားဆီး႐ံုသာမက ေစာနန္းမြန္ တတ္ကြၽမ္းသည့္ စုန္းပညာမ်ားကိုပါ အလွဴခံ၍ ေစာ နန္းမြန္အား ဝိဇၨမယသိဒၶိရွင္ အျဖစ္ ေျပာင္းလဲေပးလိုက္သည္။ ေစာနန္းမြန္မွာ သိၾကားမင္း အား မလြန္ဆန္ႏိုင္၍ စုန္းကေဝပညာလွဴလိုက္ရေသာ္လည္း သူ႔ပညာကို အလြန္ႏွေမ်ာရွာသည္။ ႏွေမ်ာယူက်ံဳးမရ ျဖစ္ရ လြန္းသျဖင့္ ေျမကိုဖေနာင့္ျဖင့္ေပါက္လိုက္ရာ ထိုဖေနာင့္ ေနရာ မွ ေရမ်ားထြက္လာသည္။ ဤေရျဖင့္ လူမ်ားတုိက္ေကြၽးပါ။ ဤ ေတာင္က ထြက္ေသာ သစ္ရြက္သစ္ျမစ္၊ သစ္ဥသစ္ဖုတို႔ျဖင့္ ေဝဒနာမ်ား ကိုပါ ကုသပါက ေရာဂါေပ်ာက္ကင္း လိမ့္မည္ဟု ေျပာဆိုသြားသည္။
မ်ားမၾကာမီ ထိုအရပ္ေဒသကို မဏိစည္သူမင္းႀကီး ေဖာင္စႀကၤာျဖင့္ လိုက္လာရာ ေစာနန္းမြန္က ကိုယ္ ထင္ျပသည္။ မဏိစည္သူမင္းလည္း ဇီးေတာ၊ေမာင္းတံုတစ္ဝိုက္ကို အပိုင္ စားေစ။
သူဖေနာင့္ႏွင့္ေပါက္ ေသေန ရာမွ ေရအလြန္ထြက္သျဖင့္ ေရရင္ ကေတာ္အမည္တြင္ေစဟု ဘြဲ႕ကိုပါ ေပးသနားေတာ္မူသည္။ အဆိုပါ အေမေရရင္နတ္မွာ ယခုအခါ အပိုင္ စားရသည့္ ပုလဲၿမိဳ႕နယ္၊ ေမာင္း တံုရြာနန္းရင္းႏွင့္ ယင္းမာၿမိဳ႕နယ္၊ ဇီးေတာရြာအျပင္ နန္းမ်ားမွာ ပြဲ ေတာ္ကာလအတြင္း ေဒသခံမ်ား ပူ ေဇာ္ပသရန္ အပူေဇာ္ခံၾကသည္။
အေမေရရင္နတ္ကို ခ်င္းတြင္း ျမစ္အေနာက္ဘက္နယ္တစ္ေၾကာက အေနာက္အေမႀကီးဟု အသိမ်ား သည္။ အေမေရရင္ပြဲကိုလည္း အေမ ႀကီးပြဲ။ အေနာက္အေမႀကီးပြဲဟု ေခၚေဝၚေျပာဆုိၾကသည္။ အေနာက္ အေမႀကီးပြဲက ႏွစ္စဥ္တေပါင္းလ ျပည့္ေက်ာ္ ၄ ရက္ေန႔မွာစသည္။ အတြင္းနန္းတည္ရွိရာ ေမာင္းတံုရြာ မွာ အပူေဇာ္ခံ၊ ခ်ိဳးေရေတာ္သံုးပြဲဲျဖင့္ စတင္က်င္းပသည္။
တေပါင္းလျပည့္ေက်ာ္ ၅ ရက္ ေန႔ နံနက္ ၈ နာရီအခ်ိန္မွာ ဇီးေတာ ရြာအနီးရွိ သက္ေပ်ာက္နန္း (အျပင္ နန္း)ကို အပူေဇာ္ခံထြက္သည္။ ေရွ႕ ဆံုးမွ ယင္းကနက္သားျဖင့္ျပဳလုပ္ ထားသည့္ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္အား ရြာ သူရြာသားမ်ားက ပင့္ေဆာင္၍ အေမေရရင္႐ုပ္ပံုေတာ္ကို လွည္းျဖင့္ တင္ေဆာင္ကာ အပူေဇာ္ခံ ထြက္ ျခင္းျဖစ္သည္။ အေမေရရင္လွည္း ေနာက္မွာေတာ့ က်ားထမ္း၊ စား ထမ္း၊ လိႈင္းထမ္း၊ သိုင္းထမ္း လိုက္ ပါၾကရသည္။ ပန္းအိုးကိုယ္စီ ရြက္ ထားသည့္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားက ေနာက္ ဆံုးမွ တန္းစီလိုက္ရသည္။ ထိုေန႔ မွစ၍ တေပါင္းလျပည့္ေက်ာ္ ၈ ရက္ ေန႔အထိ အေမေရရင္မွာ အျပင္ ဇီးေတာနန္း၌ အပူေဇာ္ခံသည္။
အေမေရရင္ပြဲက ျမန္မာျပည္ မွာ အစည္ကားဆံုးျဖစ္သည့္ ေတာင္ ျပဳန္းပြဲလိုပင္ စည္သည္။ ေတာင္ျပဳန္း ပြဲက ၿမိဳ႕ပြဲအျဖစ္စည္သလို အေမေရ ရင္နတ္ပြဲက ေတာပြဲအျဖစ္ စည္ျခင္း ျဖစ္သည္။
ပြဲေတာ္ရက္မ်ားမွာ ေစ်းဆိုင္ အမ်ားအျပား ခင္းက်င္းေရာင္းခ် သည္။ ခ်င္းတြင္းျမစ္အေနာက္ဘက္ ကမ္း ေရစႀကိဳ၊ ဆားလင္းႀကီး၊ ပုလဲ၊ ယင္းမာပင္နယ္မ်ားကထြက္သည့္ ထန္းေခါက္ပင္၊ ေသာက္ေရအိုး၊ ႏွီး ဖံုး၊ ဆန္ေကာ၊ ဆန္ကာႏွင့္ ေျမာက္ ယမားေခ်ာင္းထြက္ ၾကက္သြန္ျဖဴ၊ အားလူး၊ ပံုေတာင္ပံုညာထြက္ မွ်စ္ ခ်ဥ္ႏွင့္ အညာေဒသမိုးတြင္းစာ သရက္သီးေျခာက္၊ ခရမ္းသီးေျခာက္ စသည္မ်ား၊ အညာသေရ စာမုန္႔မ်ား၊ ေတာင္သူသံုး၊ ထြန္တံုး၊ ထြန္တံ၊ ထြန္ဆံ၊ ထြန္သြား၊ အိမ္သံုး ကုတင္၊ ကုလားထိုင္၊ ေၾကာင္အိမ္၊ ဘီဒိုစ ေသာ ပရိေဘာဂပစၥည္းမ်ား၊ မေကြး ႏွင့္ တန္႔ဆည္နယ္က လာေရာင္း သည့္ သံထည္ထြန္သြား၊ ထယ္သြား၊ ဓားမ်ိဳးစံု၊ ေပါက္တူး၊ ေပါက္ျပား။
တျခားေဒသဘုရားပြဲ၊ နတ္ပြဲ မ်ားမွာ မေတြ႕ႏိုင္သည့္ ပံုေတာင္ပံု ညာမွထြက္သည့္ ေဆးျမစ္၊ ေဆးရြက္၊ သစ္ဥသစ္ဖုသစ္သီးမ်ား၊ ၾကက္တူ ေရြး အရြယ္မ်ိဳးစံု။
အေမေရရင္ပြဲမွာ ပြဲေတာ္မွာ လာေရာက္ေရာင္းခ်သည့္ ေစ်းဆိုင္ မ်ားျပားသျဖင့္ ဝင္ေပါက္ထြက္ေပါက္ မွားကာ မ်က္စိလည္သည္အထိ ျဖစ္ ရသည္အထိ ႀကီးမားသည္။ ပြဲေတာ္ ရက္မ်ားမွာ ေရွးကအညာေဒသ ဓေလ့ လွည္းမ်ားျဖင့္ လာၾကသည္။ ယခုအခ်ိန္အထိ လွည္းျဖင့္လာသည့္ ရြာမ်ားရွိသည္။ ပြဲေတာ္လွည္းကြင္းမွာ လွည္းမ်ား ထားစရာေနရာမရွိ ေလာက္ေအာင္ မ်ားျပားလွ၍ ရက္ သတ္မွတ္ကာ ရြာအလိုက္ လာရ သည့္ ပြဲျဖစ္သည္။
သည္ပြဲမွာ ၾကက္ေၾကာ္တင္ရ သည့္ရြာက ႏွစ္စဥ္ၾကက္ေၾကာ္၊ ဝက္ သားတင္ရသည့္ရြာက ႏွစ္စဥ္ဝက္ သား၊ ငါးေၾကာ္တင္ရသည့္ရြာက ငါး ေၾကာ္ျဖင့္သာ တင္သၾကရသည္။ ဇီး ေတာအေမေရရင္နန္းမွာ နတ္ဝင္ သည္မ်ားကႏၷားေပးၾက၊ နတ္ခ်င္း မ်ားျဖင့္ ကျပရာ ေန႔တိုင္းရြာအလိုက္ နတ္တက္နတ္ဆက္လာသူမ်ားျဖင့္ စည္ကားသည္။ တေပါင္းလျပည့္ ေက်ာ္ ၆ ရက္ေန႔မွာေတာ့ ဇီးေတာ နန္းအနီးရွိ ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားမွာ ဆြမ္းႀကီးေလာင္းပြဲ က်င္းပသည္။ အဆိုပါဘုရားမွာ မဏိစည္သူမင္း ႀကီး ေဖာင္ေတာ္ဦးဆိုက္သည့္ ေနရာ မွာ တည္ခဲ့သည္ ဘုရားဟုသိရသည္။
တေပါင္းလျပည့္ေက်ာ္ ၈ ရက္ ေန႔မွာ အေမေရရင္နတ္ အျပင္နန္းမွ ေမာင္းတံုရြာရွိ အတြင္းနန္းကို ျပန္ လည္ၾကြခ်ီသည္။ ထိုေန႔တြင္ ကနား သိမ္း၊ က်ားသိမ္းတို႔ ႐ိုးရာမပ်က္ ေဆာင္ရြက္ၾကၿပီ။ ညပိုင္းမွာ ေမာင္း တံုရြာတစ္ဝိုက္ရွိ ေက်းရြာမ်ားမွ ရြာ သူရြာသားမ်ားအေနျဖင့္ အစစအရာ ရာ ေအာင္ျမင္ေစရန္ ဓားေသြးၾကရ သည္။
အေမေရရင္နတ္ပြဲမွာ အ ေနာက္နယ္တစ္ခြင္ အစည္ကားဆံုး ပြဲႀကီးေတြထဲမွာပါသည္။ တစ္ႏွစ္တစ္ ႀကိမ္ ပြဲက်င္းပခ်ိန္ အေနာက္အေမ ပြဲႀကီး လာေရာက္သူအမ်ားစုမွာ ႐ိုး ရာယံုၾကည္မႈကုိ အေျခခံ၍ တင္သ ၾကရင္း လိုရာဆုေတာင္းၾကၿပီးမွ ျပန္ ၾကသျဖင့္ ကိုယ္ေရာစိတ္ပါ လန္း ဆန္းတက္ၾကြသည့္ ႐ိုးရာနတ္ပြဲျဖစ္ ေၾကာင္း သိရသည္။
ေမာင္မိုးေအာင္ (ဆားလင္းႀကီး)