ငလ်င္အလြန္ၿမန္မာျပည္

ငလ်င္အလြန္ၿမန္မာျပည္
September 2, 2016 Asian Fame

11:25 am
ငလ်င္အလြန္ၿမန္မာျပည္

၂၄ ရက္ေန႔ ညေန ၅ နာရီ ၅ မိနစ္ ငလ်င္လႈပ္ခ်ိန္မွာ ကြၽန္မက အင္းဝ ဗားက ရာေက်ာင္းေရွ႕မွာ ဧည့္သည္ေတြကို ရွင္း ျပေနစဥ္ ေပါ့။ ပထမေတာ့ ကိုယ့္ဘာသာမူး သြားတယ္ ထင္တာေလ။ ခဏၾကာမွ ငလ်င္ မွန္းသိပါတယ္။ ဘာလို႔ဆို ေျခေအာက္က ေျမႀကီးေရြ႕ေနတာခံစားရလို႔ပါ။ တစ္သက္ နဲ႔ တစ္ကိုယ္ေျမႀကီးေပၚရပ္ေနတုန္း ငလ်င္လႈပ္တာ ဒါ ပထမဆံုးပါပဲ။ ေျမႀကီးအက္ကြဲ မလားေတာင္ ေတြးမိပါတယ္။ ကြၽန္မ ငလ်င္လႈပ္ေနၿပီ ေအာ္လိုက္ေတာ့မွ ေဘး က ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းအသစ္ထဲက ဦးဇင္း ေတြ၊ ကို ရင္ေတြ ထြက္ေျပးလာၾကပါတယ္။ ေတာ္ေတာ္ျပင္းမွန္းေတာ့ သိလိုက္ေပမယ့္ အဲဒီအခ်ိန္က မႏၲေလးတစ္ဝိုက္ပဲ လႈပ္တယ္ထင္မိတယ္။ ဧည့္သည္ေတြလည္း ေၾကာက္လန္႔ၿပီး ဗားက ရာေက်ာင္းေပၚ ေတာင္ မတက္ေတာ့ဘူးဆိုလို႔ မနည္းကို တက္ပါ၊ ဘာမွမျဖစ္ေတာ့ပါဘူးဆိုၿပီး တက္ခိုင္းတာေတာင္ ႏွစ္ေယာက္ပဲ တက္ ေတာ့တယ္။ သူတို႔ကေတာ့ ကြၽန္မ တို႔လို ငလ်င္ကို ႐ိုးေနသူေတြမွ မဟုတ္ ဘဲေလ။

အျပန္မွာ ငလ်င္သတင္း သိခ်င္လို႔ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ဖြင့္ၾကည့္ေတာ့မွ ျမန္မာတစ္ ႏိုင္ငံလံုး လႈပ္သြားေၾကာင္း ၆ ဒသမ ၈ ရစ္ခ်္တာစေကးရွိေၾကာင္းေတြ တက္လာ တယ္ ။ ျမတ္စြာ ဘုရား၊ ကြၽန္မထင္တာ ၅ ေလာက္ထင္မိတာ။ ဒါနဲ႔ အိမ္ကို ဖုန္းဆက္ ေတာ့ အိမ္ကေတာ့ မသိလိုက္ဘူးဆိုလို႔ စိတ္ေအးသြားတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ထပ္ ဖြင့္ၾကည့္ေတာ့မွ ပုဂံ ဘုရားေတြ ၿပိဳကုန္ၿပီဆို လို႔ စိတ္ေတြ ေတာ္ေတာ္ဆင္းရဲသြားတယ္။ ဧည့္သည္ေတြလည္း စိတ္မေကာင္းၾကဘူး ေပါ့။ ဟိုတယ္ျပန္ေရာက္ေတာ့ ဆက္တိုက္ ဖြင့္ၾကည့္ေတာ့မွ ပိုမို စိတ္မေကာင္းစရာ ေတြျဖစ္ပါေရာလား။ ဘုရားေတြ အဆူေပါင္း ေတာ္ေတာ္မ်ားတယ္။ အပ်က္အစီး အေျခ အေနသိပ္မသိရေသးဘူးဆိုေတာ့ ေနလို႔ ကို မရေတာ့ဘူး။ ဖုန္း ဆက္ေတာ့လည္း မကိုင္ၾကဘူး။ ဆုပဲေတာင္း ေနရပါတယ္။

ည ၉ နာရီေလာက္က်ေတာ့ ေရွး ေဟာင္းသုေတသနနဲ႔ အမ်ိဳးသားျပတိုက္ ဦးစီးဌာနရဲ႕ စာရင္းထြက္လာပါတယ္။ ပုဂံ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ေဒသ ၁၇၁ ဆူ၊ စေလ ေဒသ ၉ ဆူ၊ ေျမာက္ဦးေဒသ ၃ ဆူ၊ စစ္ကိုင္းေဒသ ၇ ဆူ အနည္းနဲ႔ အမ်ား ပ်က္စီးသြားတယ္ဆိုပါတယ္။ ကြၽန္မလည္း ယိုင္လဲမတတ္ပါပဲ။ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္တုန္းက ေတာင္ ၆ ဒသမ ၇ ပဲ ရွိတာ။ အခုေတာ့ ပိုဆိုးကုန္ၿပီ ထင္ပါရဲ႕ဆိုၿပီး ဝမ္းနည္းလိုက္ တာေလ။ကြၽန္မလည္း ခရီးစဥ္ မၿပီးေသးလို႔သာ ေနေနရတယ္ စိတ္ကို မပါေတာ့ပါဘူး။ ဧည့္သည္ေတြလည္း သူတို႔ ပုဂံက႐ိုက္လာ တဲ့ ဓာတ္ပံုေလးေတြ ထုတ္ထုတ္ျပၿပီး ဒါပါလား၊ ဒီတစ္ဆူေကာ စသျဖင့္ ေမးေမးေနၿပီး သူတို႔ပါ ဝမ္းနည္းၾကပါတယ္။ ေနာက္အီတလီမွာလည္း ၂၄ ရက္ေန ႔က ပဲ ျမန္ မာျပည္ အခ်ိန္ မနက္ႀကီးပိုင္းေလာက္မွာ လႈပ္သြားတဲ့ ငလ်င္ေၾကာင့္ လူေတြ ေတာ္ ေတာ္ေသတယ္ဆိုေတာ့ တုန္လႈပ္မိပါ တယ္။ လူႀကီးေတြ ေျပာတဲ့ ကပ္ေ ဆးတယ္ ဆိုတာမ်ားလားလို႔လည္း ေတြးမိပါရဲ႕။

၂၅ ရက္ေန႔မွာ ခရီးစဥ္ၿပီးသြားေတာ့ သတင္းေတြအရ ယူနက္စကို လာမယ္၊ နည္းပညာနဲ႔ ေငြေၾကးအကူအညီေပးမယ္ ဆိုတာ သိရတယ္။ စိတ္တစ္ပိုင္းက ဝမ္း သာမိေပမယ့္ စိတ္တစ္ပိုင္းကေတာ့ ေတာ္ ေတာ္ပူသြားပါတယ္။ ပုဂံဆိုတာ အသက္ရွိ ေနတဲ့ေနရာေလ။ ပီဇာေမွ်ာ္စင္တို႔၊ အန္ ေကာဝပ္တို႔၊ ပြန္ပီတို႔လို ျပတိုက္ျဖစ္သြားတဲ့ ေရွးေဟာင္း အေဆာက္အအံုေတြပဲ ရွိတဲ့ ေနရာ မဟုတ္ဘူးဆိုေတာ့ အခုထိ ကိုး ကြယ္ပူေဇာ္မႈေတြ၊ ဘုရားပြဲေတြရွိေသး တယ္ဆိုေတာ့ ပုဂံကလူေတြအေနနဲ႔ အနာ ဂတ္အတြက္ ျပင္ဆင္မႈ ဘယ္လိုလုပ္ႏိုင္ပါ့ မလဲ။ ဘာလုပ္ရမယ္ဆိုတာ ေသခ်ာ သိ ေကာသိပါ့မလား စသျဖင့္ အေတြးေတြနဲ႔ ေနမထိ ထိုင္မသာ ျဖစ္လာမိပါတယ္။ ဒါ ေၾကာင့္ ေရွးေဟာင္း သုေတ သနပညာရပ္ ကို တတ္ကြၽမ္းနားလည္တဲ့ သူေတြကို လိုက္ေမးမိပါတယ္။ ပံုမွန္အတိုင္းဆို ယူ နက္စကိုဝင္ဖို႔ဆိုတာ ၁ဝ ႏွစ္၊ ၁၅ ႏွစ္ ၾကာဦးမွာပါ။ ငလ်င္ထလႈပ္လိုက္ေတာ့ ႐ုတ္တရက္ လာဖို႔ အခြင့္သာသြားတယ္ ဆိုရမယ္။ ဒီမွာက ယူနက္စကိုစံနဲ႔ ကိုက္ ညီဖို႔ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြ ဘာမွအဆင္ သင့္မျဖစ္ေသးဘူး ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

DJI_0019
အမွန္အတိုင္း ေျပာရရင္ေတာ့ ပုဂံ ဘုရားအားလံုးနီးပါးဟာUNESCO Cri-teria နဲ႔ မကိုက္ညီတဲ့ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ ျပဳ ျပင္ၿပီးသြားတာ ခုမွမဟုတ္ပါဘူး။ ကြၽန္မ အမွတ္မမွား ဘူးဆိုရင္ ဥပမာတစ္ခု ေျပာရ မယ္ဆိုရင္ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္ ပုဂံငလ်င္မွာ အာ နႏၵာ ဘုရားကြမ္းေထာင္ၿပိဳတဲ့ အထဲက ေၾကးအုတ္ တစ္လံုးရတာမွာ အဲဒီေၾကး အုတ္မွာ ဘုရားငလ်င္ ဒဏ္ခံရတဲ့ ႏွစ္ေတြ နဲ႔ ျပန္ျပင္ထားတဲ့ စာရင္းေတြ မွတ္ထားတာ ၁၁ ရာစုကစၿပီး ၁၉၇၅ ခုႏွစ္ထိ (၇) ႀကိမ္ ရွိခဲ့ၿပီလို႔ သိရပါတယ္။ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္ ငလ်င္ အေၾကာင္းကိုလည္း ထပ္မံျဖည့္စြက္ေရး ထိုးလိုက္တယ္ ထင္ပါတယ္။အဲဒီေတာ့ ပုဂံဘုရား တစ္ခုခ်င္းစီကိုHistorical Monument List ထဲထည့္မရပါ ဘူး။ ထည့္မရတဲ့အတြက္ ဇုန္ႀကီးတစ္ခုလံုး ကို ထည့္ဖို႔စဥ္းစားတဲ့အခါ ပုဂံဇုန္တစ္ခုလံုး က လူေတြနဲ႔ ယူနက္စကို စည္းမ်ဥ္းစံေတြနဲ႔ သေဘာထားကြဲလြဲမႈေတြ ျဖစ္ၾကပါေတာ့ မယ္။ အဲဒီ အတြက္ ဒီေဒသနဲ႔ ကိုက္ညီမယ့္ စည္းမ်ဥ္စည္းကမ္းအသစ္ေတြကို မလြဲ မေသြထုတ္ျပန္ရပါလိမ့္မယ္။ ေညာင္ဦး ေဒသ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၲရားကိုလည္း ၿမိဳ႕ျပ ဇုန္ထဲထည့္ရပါလိမ့္မယ္။ ေညာင္ဦးက ၿမိဳ႕ ျဖစ္ေန ၿပီးသားကိုး။

ထိကိုင္လို႔ရတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ အႏုပညာ(Tangible Culture) နဲ႔ ထိကိုင္လို႔မရတဲ့ ေခတ္ကာလအလိုက္ ထြန္းကားတဲ့ ယဥ္ ေက်းမႈ (Intangible Culture)တို႔ကို အ ခ်ိဳးညီညီ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပတိုက္ျဖစ္သြားတဲ့ ေရွးေဟာင္း အ ေဆာက္အအံုေတြကို ကိုယ့္စံႏႈန္းအတိုင္း ျပင္ဆင္ၿပီး သိမ္းပိုက္ထားလို႔ ရေပမယ့္ အ သက္ဝင္ေနဆဲျဖစ္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ(Living Culture)ကို ထိန္းသိမ္းတဲ့အခါမွာေတာ့ ျပႆနာေတြအမ်ားႀကီးရွိႏိုင္ပါတယ္။ သီ ခ်င္းေတြ၊ ဘာသာစကား၊ ဘုရားပြဲ၊ ႐ိုးရာ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား၊ နတ္ပြဲ အစရွိ သည္ တို႔ဟာ အသက္ဝင္ေနတဲ့ ေခတ္ကာလအလိုက္ ထြန္းကားတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈေတြပါ။ Living Monument ျဖစ္ေနခဲ့ရင္လည္း ေခတ္ေရ စီးေၾကာင္း နဲ႔အညီ ျဖစ္ေပၚေန တာေတြကို ေကာင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ မေကာင္းသည္ျဖစ္ ေစ လက္ခံရမွာပါပဲ။ ကြၽန္မတို႔ တိုင္းသူ ျပည္သားမ်ားရဲ႕ ထက္သန္တဲ့ ကိုးကြယ္ယံု ၾကည္မႈေတြဟာ စိတ္ပညာ အရ ေတြး ၾကည့္ရင္ေတာ့ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ အားအင္ေပး ယံုၾကည္မႈ ျဖစ္ထြန္းေစတဲ့ အရာလို႔လည္း ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ အေနာ္ရထာလို ပထမ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး တည္ေ ထာင္ခဲ့ သူ ေတာင္ သူ႕တိုင္းသူျပည္သားေတြရဲ႕ အသံ ကို နားေထာင္ခဲ့တာပဲေလ။

ေရႊတိဂံု၊ ေရႊဆံေတာ္ အစရွိသျဖင့္ ဘုရားေတြ ေရႊမခ်နဲ႔ ထီးေတာ္မတင္နဲ႔ဆိုၿပီး ယူနက္စကိုစံအတိုင္း စည္းမ်ဥ္းဆြဲရင္ ဘယ္ လို ျဖစ္သြားမယ္ထင္ပါသလဲရွင္။၂၁ ရာစုလူေတြရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈဟာ တစ္ခ်ိန္မွာအတိတ္ျဖစ္သြားမွာပါ။ ဥပမာ စူဠာမဏိဂူေတာ္ႀကီးမွာ ပုဂံေခတ္က ေရး ဆြဲခဲ့ျခင္း မဟုတ္ေသာ္လည္း ကုန္းေဘာင္ ေခတ္က ေရးဆြဲထားတဲ့ ဗုဒၶ႐ုပ္ ပြားေတာ္ ပန္းခ်ီပံုေတြဟာ ယခုအခ်ိန္မွာ သမိုင္းဝင္ သြားပါၿပီ။ထိကိုင္လို႔ရတဲ့အႏုပညာေရာ၊ ထိကိုင္ လို႔ မရတဲ့ယဥ္ေက်းမႈေရာ ထိန္းသိမ္းတဲ့ အခါ ေဒသခံမ်ားရဲ႕ အက်ိဳး စီးပြားကိုပါ ကာကြယ္ရပါမယ္။ စည္းကမ္းေတြကေတာ့ မ်ားလာမွာ အမွန္ပါပဲ။ယူနက္စကို မလာမီမွာ ေဒသခံမ်ားနဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္း မ်ားကို ေရွးေဟာင္းဌာနက ဘက္မလိုက္ဘဲ ထုတ္ ျပန္ရပါလိမ့္မယ္။ ေဒသခံမ်ားကို ငဲ့ညႇာရ ပါလိမ့္မယ္။ ေသေသခ်ာခ်ာစိစစ္ၿပီး ႏွစ္ ဖက္စလံုး အဆင္ေျပေစမယ့္ စည္းကမ္း မ်ား ထုတ္ရပါမယ္။

ယူနက္စကိုအေနနဲ႔ ဒီက ထုတ္သမွ် စည္းကမ္းကို လက္ခံပါလိမ့္မယ္ ထင္ပါ တယ္။ ထုတ္ၿပီးၿပီဆိုရင္ေတာ့ တစ္သက္ လံုးအတြက္ အတည္ျဖစ္ေတာ့မွာပါ။ ယူ နက္စကို ဝင္ၿပီး ႏွစ္ေတြၾကာရင္ ေရွးေဟာင္း ဌာနနဲ႔ ေဒသခံမ်ားကို ေဘးဖယ္လိုက္မွာ လည္း စိုးရိမ္ရပါတယ္။ အေရးအႀကီးဆံုး အခ်က္ကို ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ယူနက္ စကိုက ထုတ္ျပန္ထားတဲ့ဥပေဒမ်ားကို နား လည္တဲ့Conservation, Preservation, Protecting Monument ကြၽမ္းက်င္တဲ့ ပညာရွင္ေတြ ေရွ႕ေနေတြရဲ႕ တိုင္ ပင္ၿပီး ျပည္ သူ႕ဘက္က ရပ္တည္ေပးမယ့္ ဒီေဒသ ခံေတြရဲ႕ အနာဂတ္ကို ကာကြယ္ေပးမယ့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကိုသာ ထုတ္ႏိုင္ ပါေစလို႔ ယံုၾကည္ပါရေစ။ သမၼတႀကီးနဲ႔ ဝန္ႀကီးမ်ား လႊတ္ေတာ္ အမတ္မ်ားအေန နဲ႔ ဒီအေရးကို ယူနက္စကို လက္ထဲပဲ ပံု အပ္မထားဘဲ ကိုယ္တိုင္ ယူနက္စကို ဘာ ေတြလုပ္ေလ့ လုပ္ထရွိ သလဲဆိုတာကိုပါ တီးမိေခါက္မိ ရွိေစခ်င္ ပါတယ္ရွင္။

ကြၽန္မအေနနဲ႔ တတ္ကြၽမ္းသူ မဟုတ္ ပါဘူး။ မိေက်ာင္းမင္း ေရကင္းျပတာလည္း မဟုတ္ပါဘူးရွင္။ ပညာရွိ သတိျဖစ္ခဲျဖစ္မွာ စိုးလို႔ပါ။ ႏိုင္ငံတစ္ခုကစံဟာ တျခားႏိုင္ငံ ရဲ႕ ေရေျမရာသီဥတုအေနအထား လူေတြ ရဲ႕ခံစားမႈနဲ႔ အၿမဲကိုက္ညီေနမွာမဟုတ္ပါ။ဒီေဒသထဲမွာ လုပ္ငန္းေကာင္းမ်ားနဲ႔ အျမတ္ထုတ္သြားတဲ့ အျမတ္ထုတ္ဆဲျဖစ္ တဲ့ ခ႐ိုနီ ႀကီးလတ္ငယ္တို႔ကလည္း ဒီ ေဒသအတြက္ ဘယ္လိုခြဲေဝသံုးစြဲ ေပးၿပီး ဘယ္လို ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္မယ္ဆိုတာ ဒီ တစ္ခါၾကည့္ပါရေစ။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ပုဂံ ဆိုတာ ဘယ္သူ မွ ေရာက္မလာခင္ကတည္း က ကမၻာေက်ာ္ၿပီးသားပါဆိုတဲ့အခ်က္ကို မေမ့ၾကဖို႔ လိုပါလိမ့္မယ္။

အမရာ(႐ူပ)