မဟာမကုဋရံသီဆံေတာ္ ျမတ္တင္ေစတီေတာ္

မဟာမကုဋရံသီဆံေတာ္ ျမတ္တင္ေစတီေတာ္
February 26, 2019 Asian Fame

ဧရာဝတီတိုင္းေဒသႀကီး၊ ပုသိမ္ ခ႐ိုင္၊ ငပုေတာၿမိဳ႕နယ္၊ ဟိုင္းႀကီး ကြၽန္းၿမိဳ႕ရွိ ကုသိမနာဂရ (ပုသိမ္) ေတာင္ပိုင္းနဂါးရစ္ေမွာ္ ေခၚ သရနေတာင္စြန္း(သို႔) ေမာ္ တင္စြန္း တြင္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁ဝ၃ ခုႏွစ္မွ စတင္ကိန္းဝပ္စံပါယ္ ေတာ္မူလ်က္ ရွိသည့္ မဟာမကုဋရံ သီဆံေတာ္ ရွင္ျမတ္ ေမာ္တင္ေစတီေတာ္၏ ဗုဒၶ ပူဇနိယ ပြဲေတာ္ကို ႏွစ္စဥ္က်င္းပခဲ့ သည့္နည္း တူ ၁၃၈ဝ ျပည့္ႏွစ္ တပို႔ တြဲလျပည့္ ေန႔မွ ၁၃၈ဝ ျပည့္ႏွစ္ တ ေပါင္းလ ျပည့္ေန႔ထိ ၁၉.၂.၂ဝ၁၉ မွ ၂ဝ.၃. ၂ဝ၁၉ ထိ တစ္လတိုင္ တိုင္ စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပ လ်က္ရွိေပသည္။

ျမတ္ေမာ္တင္စြန္းဆံေတာ္ရွင္ ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးသည္ ျမန္မာႏိုင္ ငံတစ္ဝန္းရွိ တန္ခိုးႀကီးဘုရားမ်ားအ နက္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႔အတြက္ အထြတ္အျမတ္ထားသည့္ ေစတီတစ္ ဆူျဖစ္သည္။ သာသနာေတာ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ဆံေတာ္ေမြေတာ္ဓာတ္ ေတာ္မ်ားကို ဌာပနာျပဳ၍ တည္ထား ကိုးကြယ္ၾကသည့္ ေစတီေတာ္မ်ား တြင္ ပထမဆံုး တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ ေသာ ေစတီေတာ္ျမတ္ျဖစ္သည္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ကိုယ္ေတာ္ တိုင္ ႏွစ္ႀကိမ္ၾကြေရာက္ေတာ္မူရာ ဌာနျဖစ္သည္ေၾကာင့္လည္း ျမတ္ ေမာ္တင္ေစတီေတာ္ျမတ္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အထင္ကရေစတီ ေတာ္ျမတ္ျဖစ္သည္။

မြန္တိုင္းျပည္အားလံုးကို သိမ္း က်ံဳးလႊမ္းမိုး အလြန္တန္ခိုးႀကီးေတာ္ မူေသာ ဥကၠလာပမင္းတရားႀကီး လက္ထက္တြင္ မင္းတရားႀကီးပိုင္ နက္ျဖစ္ေသာ ေပါကၡရဝတီအထိ သၪၨာၿမိဳ႕ေန သုဝဏၰသူေ႒းႀကီး၏ သားမ်ားျဖစ္သည့္ တပု(ခ) တပုႆ ႏွင့္ ဘလႅိကညီေနာင္တို႔သည္ ကုန္ ကူးရင္း မဇၩိမေဒသသို႔ ေရာက္ရွိၾက သည္။ ဘုရားပြင့္သည့္ ေဗာဓိပင္အ နီးသို႔ ေရာက္လွ်င္ လွည္းေပါင္းငါး ရာတို႔ ရပ္တန္႔ကုန္္၏။ လွည္းမ်ားေရႊ႕ ေစရန္ အမ်ိဳးမ်ိဳးႀကိဳးစားၾကေသာ္ လည္း လံုးဝေရြ႕လ်ားမရ ျဖစ္ေနၾက သည္။ ညီေနာင္ႏွစ္ဦးတုိ႔သည္ ေတာ ေတာင္ေစာင့္နတ္ကို ေတာင္း ပန္ ကိုးေျမႇာက္ၾကသည္။ ထိုအခါ မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ ခရီးေစာင့္ နတ္ကိုယ္ေရာင္ကိုယ္ဝါ ထိန္လင္းစြာ ျပၿပီး ‘ေဗာဓိပင္ေအာက္ ေရႊပလႅင္ ဝယ္ ငါးသြယ္ေသာမာန္မ်ားကို အခ်က္ပိုင္ပိုင္ ေအာင္ေတာ္မူသည့္ ျမတ္ဗုဒၶပြင့္ေတာ္မူၿပီ။ လွဴဖြယ္ဝတÄဳ မ်ားႏွင့္ ဘုရားသခင္ထံေတာ္ေမွာက္ ၌ တရားနာၾကားႏိုင္ရန္ လွည္းဘီး မ်ားကို ရပ္တန္႔ထားေအာင္ ျပဳထား ျခင္း’ျဖစ္သည္ဟု ဆို၏။ (အ႒ကထာ တြင္ အေဆြျဖစ္ေသာ နတ္သား၊ ေရႊ တိဂံုေစတီေတာ္သမိုင္းခ်ဳပ္တြင္ ႐ုကၡ စိုးနတ္မင္းဟု ဆိုသည္။)


ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ေရွ႕ေတာ္ ေမွာက္ေရာက္ရွိသည့္အခါ ညီေနာင္ ႏွစ္ဦးတုိ႔သည္ ပ်ားတင္လဲေထာပတ္ တို႔ႏွင့္ ေရာစပ္ျပဳလုပ္ထားေသာ မုန္႔ တို႔ ဆက္ကပ္ေလသည္။ ထိုမုန္႔တုိ႔ကို ခံယူရန္အတြက္ စတုမဟာရာဇ္ နတ္ မင္းႀကီးေလးပါးတို႔သည္ ဣႏၵနီလာ မည္ေသာ ပတၱျမားညိဳသပိတ္ေတာ္ ေလးလံုးကို တစ္လံုးစီ လွဴဒါန္းၾက သည္။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ အလွဴခံ ျခင္းမျပဳရာဘဲ ေနာက္အဆင္းရွိ ေသာ ေက်ာက္ညိဳသပိတ္ေလးလံုးကို လွဴေသာအခါမွ အလွဴခံေတာ္မူ သည္။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ထိုသပိတ္ ေလးလံုးကို လက္ေပၚသို႔ဆင့္တင္ ၿပီး ေကာင္းစြာအဓိ႒ာန္ျပဳကာ ဖိႏွိပ္ ေတာ္မူလိုက္ရာ အနားရစ္ေလးဆင့္ ျဖင့္ သပိတ္ေတာ္တစ္လံုးတည္း ျဖစ္ သြားသည္။ ထိုသပိတ္ျဖင့္ ညီေနာင္ ႏွစ္ေဖာ္တုိ႔၏ မုန္႔မ်ားကို အလွဴခံ ေလသည္။

ထိုကာလတြင္ ျမတ္စြာဘုရား ႏွင့္ တရားေတာ္သာ ရွိေသးၿပီး သံဃာေတာ္မ်ား မရွိေသးသျဖင့္ ညီ ေနာင္ႏွစ္ဦးတို႔ ‘ေဒြးဝါနိစသရဏဂံု’ ကို ခံယူေဆာက္တည္ၾကသည္။ ညီ ေနာင္ႏွစ္ဦးသည္ ျမတ္စြာဘုရား ကိုယ္ေတာ္အစား အားထားကိုး ကြယ္ရာကို ေပးသနားေတာ္မူရန္ ေလွ်ာက္ထားၾကသည္။ ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရားသည္ လက္ေတာ္ျဖင့္ ဦးေခါင္းေတာ္ကို သပ္ေတာ္မူရာ လက္ေတာ္၌ ကပ္ၿငိ ပါလာသည့္ ဆံေတာ္ျမတ္ရွစ္ဆူကို ေပးသနား ေတာ္မူ၏။

ထိုေန႔ကား မဟာသကၠရာဇ္ ၁ဝ၃ ခုႏွစ္၊ ဝါဆိုလဆန္း ၅ ရက္ ေန႔ ျဖစ္သည္။ ျမတ္စြာဘုရားေပးသနား ေတာ္မူေသာ ဆံေတာ္ရွစ္ဆူကို ညီ ေနာင္ႏွစ္ဦးတုိ႔သည္ ရႊင္ျမဴးဝမ္းသာ စြာျဖင့္ သိၾကားမင္းဖန္ဆန္းေပးသည့္ နဝရတ္ကိုးပါးစီျခယ္အပ္ေသာ ျပ ႆဒ္ႏွင့္တကြ ပတၱျမားၾကဳတ္ကို သေဘၤာေပၚတင္၍ လ်င္ျမန္စြာ ရြက္ လႊင့္ၾကေတာ့သည္။

မဟာသကၠရာဇ္ ၁ဝ၃ ခုႏွစ္၊ ဝါဆိုလဆန္း ၁၁ ရက္ေန႔တြင္ ပုသိမ္ ေတာင္ပိုင္း (ဝါ) ကုသိမနဂရ၏ ေတာင္ပိုင္း နာဂရာဇ္ေမွာ္ေခၚ ေမာ္ တင္စြန္း (ဝါ) သရန္ေတာင္ငူစြန္း သို႔ေရာက္လွ်င္ ဆံေတာ္ရွင္ဓာတ္ ေတာ္မွ တလွ်ပ္လွ်ပ္တဖိတ္ဖိတ္ တရိပ္ရိပ္ အံ့ခ်ီးမကုန္ႏိုင္ဖြယ္ အသြယ္သြယ္ေသာ တန္ခိုးျပာဋိဟာ မ်ား ျပေတာ္မူေလသည္။ နဂါးတုိ႔၏ ဘုရင္ ‘ေဇယ်သနနဂါးမင္း’သည္ ထန္ျပင္းလွေသာ ေစတနာသဒၶါ ေၾကာင့္ လူအသြင္ဖန္ဆင္းလ်က္ ညဥ့္အခါ တိတ္တဆိတ္ပင့္ေဆာင္ ထားလိုက္၏။ နဂါးမင္းသည္ မဟာ သကၠရာဇ္ ၁ဝ၃ ခုႏွစ္ ဝါဆိုလျပည့္ ေန႔တြင္ ေရွးအေခၚ သရနေတာင္၊ ယခုအေခၚ ေမာ္တင္ေတာင္အစြန္း ၌ ဆံေတာ္ဓာတ္ႏွစ္ဆူ ဌာပနာ၍ ေစတီတည္ထားကိုးကြယ္ေလသည္။

ျမတ္စြာဘုရားသည္ ရွစ္ဝါ ေျမာက္တြင္ မိဓိလာျပည္၌ သီတင္း သံုးေတာ္မူစဥ္ သုဝဏၰဘူမိတိုင္း သထံုျပည့္ရွင္ သီရိဓမၼာေသာက မင္း ႀကီး၏ ပင့္ေဆာင္ေလွ်ာက္ထားသျဖင့္ သုဝဏၰဘူမိသထံုျပည္သုိ႔ ရဟႏၲာ အရွင္ျမတ္ေပါင္းႏွစ္ေသာင္းႏွင့္ ၾကြ ျမန္းေတာ္မူသည္။ သုဝဏၰဘူမိ သထံု ျပည္သို႔ ၾကြေတာ္မူရာ လမ္းခရီးၾကား တြင္ ယခုအခါ ေမာ္တင္ေတာင္၊ ေရွး အေခၚ သရနေတာင္ထိပ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူခ်ိန္တြင္ ေဇယ်ေသန နဂါးမင္းတည္ထားကိုးကြယ္ေသာ ဆံ ေတာ္ဓာတ္ႏွစ္ဆူမွ ေရာင္ျခည္ေတာ္ တို႔သည္ ဘုရားရွင္၏အသြင္ကို ျဖစ္ ေစသည္။ ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ သည္ ေနာက္ပါရဟႏၲာျမတ္တို႔အား ဤေနရာဝယ္ ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္တကြ ေရွးေရွးေသာ ေနာင္ေတာ္ဘုရားရွင္ အေပါင္းတုိ႔၏ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္ မ်ား ကိန္းဝပ္ဖူးသည့္အျပင္ ဘုရား ရွင္အေပါင္းတို႔၏ အတိတ္ေဟာင္းဘ ဝတို႔၌ က်င္လည္ခဲ့သည္ဟု ျ>ြမတ္ၾကား ေတာ္မူသည္။ ယင္းေနာက္ ေကာင္း ကင္ယံမွ ေစတီကုန္းသုိ႔ ဆင္းသက္ ေတာ္မူ၍ ေရွးေရွးေသာ ေနာင္ေတာ္ ဘုရားတို႔၏ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို ရည္ ေမွ်ာ္ဆင္ျခင္ေတာ္မူလ်က္ ေစတီ ေတာ္ကို လက္ယာရစ္ လွည့္ပတ္ ေတာ္မူၿပီးမွ သုဝဏၰဘူမိသထံုျပည္သုိ႔ ခရီးဆက္ၾကြျမန္းေတာ္မူသည္။

ဒုတိယအႀကိမ္ေျမာက္ ဘုရား သခင္သည္ ျမန္မာျပည္သုိ႔ ၾကြလာ ေတာ္မူသည္ကလည္း ေမာ္တင္စြန္း ေစတီေတာင္သို႔ ေရွးဦးစြာ ေရာက္ ေတာ္မူ၍ လက္ယာရစ္လွည့္ၿပီးမွ သာလွ်င္ လိုရာခရီးသို႔ ဆက္လက္ၾကြ ျမန္းေတာ္မူသည္။ သို႔ေၾကာင့္ ေမာ္ တင္ေစတီေတာ္ျမတ္သည္ ေရွးေရွး ေသာ ဘုရားရွင္တို႔၏ ဓာတ္ေတာ္၊ ေမြေတာ္မ်ား တည္ေနကိန္းဝပ္ေတာ္ မူၿပီး သက္ေတာ္ထင္ရွား ေဂါတမ ျမတ္စြာဆံေတာ္မ်ား ကိန္းဝပ္ေတာ္မူ ရာ ေစတီေတာ္ျဖစ္သည့္အျပင္ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ႏွစ္ႀကိမ္ ၾကြေရာက္ဖူးရာဌာန သာသနာ ေအာင္ေျမ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေျခခံ ဌာနျဖစ္ေပသည္။

အေလာင္းစည္သူမင္းသည္ သကၠရာဇ္ ၄၅၇ ခုႏွစ္၊ တေပါင္းလ ဆန္း ၁၄ ရက္ေန႔တြင္ ေတာင္ေတာ္ ႀကီးေပၚ သိမ္ေတာ္ႀကီးအနီးတြင္ အဝန္းသံေတာင္ ၄ဝ၊ ဥာဏ္ေတာ္ အျမင့္သံေတာင္ ၂၅ ေတာင္၊ ေစတီ တစ္ဆူ တည္ထားကာ မင္းႀကီး၏ ေဖာင္ေတာ္ဦး တည္ရာဌာနျဖစ္ရာ ‘ေဖာင္ေတာ္ဦးေစတီ’ဟူ၍ ဘြဲ႕အ မည္ ဆက္ကပ္ေတာ္မူသည္။ သကၠ ရာဇ္ ၄၇၅ ခုႏွစ္၊ တေပါင္းလျပည့္ ေက်ာ္ ၆ ရက္ေန႔တြင္ ေနပတ္လည္ ဝိုင္းရံလ်က္ရွိေသာ ေက်ာက္ေဆာင္ တစ္ခု ေပၚတြင္ ျမတ္စြာဘုရား၏ သရီရဓာတ္ေတာ္အခ်ိဳ႕ႏွင့္ မဟာ သကၤန္းနတ္သားတို႔ကို ဌာပနာ၍ ေဖာင္ေတာ္ဦးေစတီေတာ္ႏွင့္ တူညီ စြာ ဥာဏ္ေတာ္ အျမင့္သံေတာင္ ၂၅ ေတာင္၊ လံုးပတ္သံေတာင္ ၄ဝ ရွိ ေစတီေတာ္ကို တည္ထားကိုးကြယ္ သည္။ မင္းႀကီး၏ ေဖာင္ေတာ္ ဆိုက္ ကပ္ရာဆိပ္တြင္ တည္ရွိေနသျဖင့္ ‘ေဖာင္ေတာ္ဆိပ္ေစတီ’ဟူ၍ ဘြဲ႕အ မည္ ဆက္ကပ္ေတာ္မူသည္။ ယခုအ ခါတြင္ ဤေစတီေတာ္ကို ေဖာင္ေတာ္ ဦးေစတီဟူ၍ အမွတ္မွား၊ မွတ္ထင္ ေခၚေဝၚေနၾကသည္။ ေဖာင္ေတာ္ဦး ေစတီအမည္မွာ ေတာင္ေတာ္ႀကီး ေပၚမွာ သိပ္ေတာ္ႀကီးေဘးတြင္ ထံုး သကၤန္းျဖဴျဖင့္ ကိန္းဝပ္ေတာ္မူလ်က္ ရွိေသာ ေစတီျဖစ္သည္။

နဂါမင္းေဇယ်ေသန တည္ထား ေသာ မဟာမကုဋရံသီဆံေတာ္ရွင္ ျမတ္ေမာ္တင္ေစတီသည္ (၁) ညအ ခါ ေစတီေတာ္အား တစ္ေယာက္ တည္း အဓိ႒ာန္၍ ၇ ပတ္ ရစ္ပတ္ ပါက ေရႊသံေငြသံ ၾကားရျခင္း၊ (၂) ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္းက အဂၤလိပ္ မ်ား အေျမာက္မိုး၊ စက္ေသနတ္မိုး၊ ဗံုးမိုး ရြာေသာ္လည္း က်ည္ဆန္တစ္ ခုမွ မချခင္း၊ (၃) လျပည့္လကြယ္ ေရာင္ျခည္ေတာ္လႊတ္ေလ့ရွိျခင္း၊ (၄) ေတာင္ကုန္းႏွင့္ ပရဝုဏ္တြင္ ရာသီပန္းတုိ႔မျပတ္ ပြင့္ျခင္း၊ (၅) ည ခ်မ္းအခါတြင္ ေစတီကုန္းေတာ္၌ အေမႊးရနံ႔လိႈင္ျခင္း၊ (၆) ေခါင္း ေလာင္းမ်ား မတီးဘဲ ျမည္တတ္ျခင္း၊ (၇) ယခုထက္တိုင္ ရံဖန္ရံခါ ဆြမ္း မ်ားဦးေအာင္ မတင္ႏိုင္ျခင္း၊ (၈) ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္ ဘုရားပြဲေတာ္ျဖစ္ ေသာ္လည္း ခိုက္ရန္ျဖစ္ပြားေသာ ေဘးအႏၲရာယ္မရွိျခင္း၊ (၉) နတ္ က်ားနဂါးတို႔ ဘုရားဖူးလာေသာ္ လည္း လူတုိ႔ကို ဒုကၡမေပးျခင္း၊ (၁ဝ) လျပည့္လကြယ္တြင္ ေစတီကုန္းေတာ္ မွ အ႐ုဏ္ဦးတြင္ ေမာင္းသံ၊ ဗံုသံစ သည့္ တူရိယာအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔၏ အသံ ကို ၾကားရတတ္ျခင္း၊ (၁၁) ေဘးအ ႏၲရာယ္က်ေရာက္ပါက ေစတီေတာ္ ႀကီးအား အာ႐ံုျပဳ ဆုေတာင္းပါက ေဘးအႏၲရာယ္မွ ကင္းေဝးျခင္း၊ (၁၂) တေပါင္းလပြဲေတာ္ႀကီး ၿပီးခါ နီးတိုင္း က်ီးအုပ္ႀကီးမ်ား၊ အမ်ိဳးအ မည္မသိ ငွက္အုပ္ႀကီးမ်ား ေတာင္ ေတာ္ႏွင့္ ေစတီေတာ္အား ပ်ံဝဲၾက ျခင္း၊ (၁၃) ဘုရားပြဲေတာ္ႀကီးတြင္ လူသိန္းသန္းခ်ီ၍ လာေရာက္ေသာ္ လည္း ေသာက္ေရကန္မွ ေရမ်ား မေလ်ာ့ျခင္း၊ (၁၄) ဘုရားပြဲေတာ္ တြင္ လူအေပါင္း သိန္းသန္းခ်ီ ေရာက္ေသာ္လည္း ေတာင္ေတာ္တြင္ လူျပည့္သည္ဟုမရွိျခင္း၊ (၁၆) ယံု ၾကည္စြာျဖင့္ ေစတီေတာ္၏ ရင္ျပင္ တြင္ သစၥာအဓိ႒ာန္ျပဳ၍ ပုတီးစိပ္ပါ က ရင္ျပင္ေတာ္မွ ျမည္ဟည္းသံ ၾကားရတတ္ျခင္း၊ (၁၄) ႏွစ္စဥ္တ ေပါင္းလတိုင္း အေၾကာင္းတစ္စံုတစ္ ခုေၾကာင့္ ဘုရားပြဲေတာ္ က်င္းပႏိုင္ ျခင္းမရွိပါက ေတာင္ေတာ္ျမည္ဟည္း ျခင္း၊ (၁၈) ေစတီေတာ္ကို အေဝးမွ ျမင္ရလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေစတီေတာ္ပရိဝုဏ္သို႔ ၾကည္ညဳိစိတ္ ႏွင့္ ေရာက္မိသည္ႏွင့္လည္းေကာင္း ဖူးေျမႇာ္ဦးတိုက္လွ်င္ေသာ္လည္း ေကာင္း၊ ကာယသုခ၊ စိတၱသုခႏွစ္ပါး ခ်မ္းေျမ့ရျခင္းတည္းဟူေသာ အံ့ဖြယ္ ၁၈ ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ေစတီေတာ္ ျမတ္ျဖစ္ေပသည္။

သို႔ေၾကာင့္လည္း ႏွစ္စဥ္ဘုရား ပြဲေတာ္ကာလတြင္ ျမန္မာျပည္အရပ္ ရပ္မွ ဗုဒၶဘာသာဝင္ သဒၶါၾကည္လင္ ပါရမီရွင္ ဘုရားဖူးမ်ားႏွင့္ ၾကက္ပ်ံ မက် စည္ကားလ်က္ ရွိေပသည္။

ျမတ္မင္းလိႈင္

မွီျငမ္း –
ပုသိမ္ၿမိဳ႕ သဒၶမၼ သီတဂူေတာရ တိုက္ နာယက ကမၼဌာနစရိယဆရာေတာ္ အရွင္ အာစိကၡကတည္းျဖတ္၍ တိုင္းသာသနာျပဳ အရာရွိ ဦးျမင့္ေဆြ ေရးသားသည့္ ဆံေတာ္ ရွင္ျမတ္ေမာ္တင္ေစတီေတာ္သမိုင္း။

Comments (0)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*