စာျပင္ဆရာ

စာျပင္ဆရာ
May 16, 2017 Asian Fame

4:38 pm
စာျပင္ဆရာ

proofကြၽန္ေတာ္ငယ္ငယ္တုန္းက စာျပင္ဆရာ ဆိုတာကို နားလည္လြဲ ခဲ့ဖူးတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔၊ ဘယ္လို အခြင့္အေရး မ်ိဳးရွိလို႔ စာကို ျပင္ႏိုင္ ရတာလဲ ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းပဲ။ စာ-အေရးအသား ကို သူတို႔က ဘာလို႔ ျပင္ရတာတုန္း ဆိုတာပါပဲ။ ေနာက္ ေတာ့မွ စာျပင္ဆရာ ဆိုတာ ဘာ ရယ္လို႔ နားလည္လာတယ္။ နား လည္လာရတာကလည္း အေဖ့ ေက်းဇူး နဲ႔မကင္းဘူး။ အေဖ့မွာ ပံု ႏွိပ္တိုက္ လုပ္ငန္းလည္း ရွိတယ္။ အဓိက ကေတာ့ သူ႕စီးပြားေရး လုပ္ငန္းနဲ႔ ပတ္သက္တာေတြ ႐ိုက္ ဖို႔ပဲ။ စက္ေျခာက္လံုးရွိတယ္။ ေလး လံုးက အေရာင္႐ိုက္တဲ့ စက္က ေလးေတြ၊ ႏွစ္လံုးက စာေဖာင္ႀကီး ေတြ႐ိုက္တာ။ စာေဖာင္ႀကီးေတြ ဆိုတာက စာအုပ္တို႔ ဂ်ာနယ္တို႔ ႐ိုက္တာ။ အျဖဴအမည္း သက္ သက္ပဲ။ စက္ႀကီးလို႔ ေခၚတတ္ၾက တယ္။

အဲဒီစက္ႀကီးေတြမွာက စာ အုပ္တို႔၊ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္း တို႔လိုမ်ိဳး ေတြ႐ိုက္တယ္။ အထူးသျဖင့္ တျခား ပံုႏွိပ္တိုက္ေတြမွာ သူတို႔ စက္ပ်က္လို႔ ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အလုပ္ မႏိုင္လို႔၊ အေရးတႀကီး လိုအပ္ လာလို႔ ျဖစ္ျဖစ္၊ ႐ိုက္ေပးရတာေတြ မ်ားတယ္။ ”ၾကား ေဖာင္ေတြ” လို႔ ေခၚတတ္ၾကတယ္။ အဲဒီပံုႏွိပ္တိုက္ ေတြမွာ ပံုႏွိပ္႐ံုေလာက္ပဲ က်န္ ေတာ့တဲ့ ပံုႏွိပ္ဖို႔ အသင့္ျဖစ္ေနတဲ့ စာေဖာင္ေတြကို ပံုႏွိပ္ေပးရတာ။ အဲဒီတစ္ေၾကာမွာက ပံုႏွိပ္တိုက္ ေတြလည္း ရွိတယ္။ ဦးညိဳျမတိုက္ (သင္းမာလာဘီယာ ဆိုင္နံေဘး နားတင္ထင္တယ္)၊ ခ်င္းတြင္း တိုက္တို႔ကေတာ့ အနီးဆံုးျဖစ္ ေတာ့ ၾကားေဖာင္ေတြ ေရာက္လာ တတ္တယ္။ ေဖာင္လိုက္သယ္ လာေပးေတာ့ စက္ေပၚတင္ ႐ိုက္ လိုက္႐ံုပဲ။ ပံုႏွိပ္တိုက္မွာ စာျပင္ ဆရာ သံုးေလးေယာက္ အၿမဲရွိ တယ္။ ဒီၾကားေဖာင္ေတြကို သူတို႔က ဘာမွ လွည့္ၾကည့္စရာ မလိုဘူး။ ဒါေပမယ့္ ပံုႏွိပ္တိုက္မွာ ႐ုိက္ဖို႔ စာစီေပးတဲ့ ဟာေတြကိုပဲ သူတို႔ ဖတ္ၿပီးျပင္ရတာ။ တခ်ိဳ႕ ၾကားေဖာင္ ေတြကေတာ့ အစ အဆံုး လုပ္ေပးရတယ္။ အစအဆံုး ဆိုတာက စာစီတာက အစ ပံုႏွိပ္ ၿပီးတဲ့အထိပဲ။ စာစီတဲ့ခုန္ကလည္း ႏွစ္ဆယ္ေလာက္ ရွိတယ္။ စာစီ သမားက ငါးေယာက္ ေျခာက္ ေယာက္ေလာက္ အၿမဲရွိတယ္။ လိုလာရင္ ေန႔စားငွား လို႔ရတယ္။ အေဖကေတာ့ သူ႕ပံုႏွိပ္တိုက္က စာျပင္ဆရာႀကီးေတြဟာ ပံုႏွိပ္ လုပ္ငန္းရဲ႕ သိကၡာတစ္ရပ္လို႔ ျမင္ တယ္။ သူတို႔မေက်နပ္ရင္ စက္တင္ ပံုႏွိပ္လို႔မရဘူး။ စာျပင္ဆရာႀကီး ေတြမွာ ဗီတိုရွိတယ္။

စာျပင္ဆရာႀကီးေတြဟာ လူ ျပန္ေတာ္ေတြခ်ည္းပဲ (လူျပန္ေတာ္ ပါ။ လူပ်ံေတာ္ မဟုတ္ပါ။ သကၤန္း ဝတ္ဘဝကေန တရားနည္းလမ္း တက် လူျပန္ျဖစ္လာလို႔ လူျပန္ ေတာ္လို႔ ေခၚတာပါ)။ ဒီေတာ့ လည္း ျမန္မာစာ၊ သဒၵါဆိုတာက မပိုင္စရာ မရွိဘူး။ တခ်ိဳ႕ စာျပင္ ဆရာႀကီးေတြဟာ စာျပင္ဆရာ ဘဝနဲ႔ အ႐ိုးထုတ္သြားေတာ့တာပဲ။ အေဖက ပံုႏွိပ္တိုက္ကို လာတိုင္း စာျပင္ ဆရာႀကီးေတြကို လက္ဖက္ ရည္ေတြ၊ မုန္႔ေတြ မွာေကြၽးၿပီး အေတာ္ ၾကာေအာင္ စကားေျပာ တယ္။ ရံဖန္ရံခါ ကြၽန္ေတာ့္ကို နားေထာင္ခိုင္းတယ္။ ငါးတန္း ေရာက္ကာမွ ျမန္မာစာ စသင္ရ ေတာ့ ဒီ စာျပင္ ဆရာႀကီးေတြနဲ႔ အေဖတို႔ေျပာတဲ့ ျမန္မာ စကားဟာ ဆန္းေနသလိုပဲ။ အထက္တန္း ေက်ာင္းသားဘဝမွာမွ ဒီဆရာႀကီး ေတြဆီက ရႏိုင္တာ၊ ကိုယ္လက္ လွမ္းမီႏိုင္တာေလးေတြ ယူရ တယ္။ ျမန္မာ စကား၊ ျမန္မာစာဆို ေပတဲ့ ျမန္မာစကား၊ ျမန္မာစာထဲ မွာ အသံုးအႏႈန္း ကြာတာေတြ ေတြ႕လာရတယ္။ အယဥ္သံုး၊ အ႐ိုင္းသံုး ဆိုတာမ်ိဳး ကအစ ႐ံုးသံုး၊ အရပ္သံုး ကြဲတာမ်ိဳးေတြ သိလာရတယ္။ ဒီအရင္ကဆို ျမန္ မာစကားမွာ ျမန္မာစာ အေရးအ သားမွာ အဲဒီလိုကို ရွိမယ္လို႔ မထင္ ခဲ့ဘူး။ ငယ္စဥ္ ကတည္းက သင္ခဲ့ ရတဲ့ အဂၤလိပ္စာ အေရးအသား၊ အေျပာအဆို ေတြမွာသာ ရွိမယ္လို႔ ထင္ခဲ့တာ။ ကြၽန္ေတာ့္ရဲ႕ ျမန္မာစာ အေရး အသားနဲ႔ အေျပာအဆိုမွာ ဝိစၧာအသံုးမ်ား တာဟာ အဲဒီ စာျပင္ဆရာႀကီးေတြဆီက ရခဲ့တဲ့ အေလ့အက်င့္ တစ္ခုပဲ။ ဘယ္လို ေရးရင္ ဝိဘတ္ကိုေခ်ၿပီး ပုဒ္ခ်င္း တြဲ သံုးႏိုင္တယ္ (သမာသ္လို႔ ေခၚ တယ္ ထင္တယ္။ အေသအခ်ာ ေတာ့လည္း မမွတ္မိေတာ့ဘူး) ဆို တာမ်ိဳးေတြ သိလာခဲ့ရတာပါ။

အေဖ့ မိတ္ေဆြ၊ ဆင္း(ဒ)ဝတ္ လမ္းထဲ မွာေနတဲ့ အန္ကယ္ဦးသံ ဒိုင္က မိုးကုတ္ ဝိပႆနာ အားသန္ တယ္။ ဒီေတာ့ မိုးကုတ္ဘုန္းႀကီးရဲ႕ စာအုပ္ေတြကို အေဖ့ ပံုႏွိပ္တိုက္မွာ ႐ိုက္ေလ့ရွိတယ္။ စာအုပ္ကလည္း အေရာင္းသြက္ပံု ေပၚတယ္။ ရံဖန္ ရံခါတစ္ၿပိဳင္ တည္း သံုးေလးအုပ္ ႐ိုက္ရတယ္။ ဒီေတာ့ အိမ္နဲ႔လွမ္း တဲ့ စာျပင္ ဆရာႀကီးေတြ အဖို႔ ပံု ႏွိပ္တုိက္မွာပဲ ညအိပ္ညေန ေနၾက ရတယ္။ မိုးကုတ္ ဝိပႆနာအျပင္ တျခား ဘာသာေရး အေျခခံစာ အုပ္ေတြလည္း ႐ိုက္တယ္။ ဒီအပိုင္း မွာေတာ့ စာျပင္ဆရာႀကီးေတြ အတြက္ မခက္လွဘူး။ ခက္တာ က ဂ်ာနယ္မဂၢဇင္း တစ္ခုခုရဲ႕ ၾကား ေဖာင္ကို စီ ႐ိုက္႐ိုက္ရမယ့္အခါ မ်ိဳးမွာ စာျပင္ ဆရာႀကီးေတြ မ်က္စိ နဲ႔ အၿမီးအေမာက္မတည့္တာေတြ တိုးတတ္တယ္။ အျငင္းပြားစရာ ေတြ ျဖစ္ၾကရတယ္။ ဒီေတာ့ ၾကား ေဖာင္စီ႐ိုက္ဖို႔ လာအပ္ရင္ စာစီၿပီး တာနဲ႔ အပ္တဲ့လူဆီက လူလႊတ္ၿပီး ဂလီပ႐ု(ဖ) Galley-Proof လာ ဖတ္ခိုင္းရတယ္။ မဟုတ္ရင္ ဆန္း ကြၽမ္းတဲ့ စာျပင္ ဆရာႀကီးေတြ လက္ထဲမွာ ၿမိဳ႕ျပခံစားမႈ ကဗ်ာဟာ ေသဒဏ္ က်သြားႏိုင္တာကိုး။

ဂလီပ႐ု(ဖ) အေၾကာင္း သိလာကာမွ ‘စာျပင္ဆရာ’ ဆိုတဲ့ အနက္ကို အေတာ္ သေဘာေပါက္ လာရတယ္။ တကယ္ေတာ့ အဂၤလိပ္လိုေခၚရရင္ ဏမသသ္ ြၽနေိနမ ေတြပဲ။ သူတို႔က စာစီရာ မွာ မွားတဲ့အမွားကို ၾကည့္တာ။ မူ ရင္း အေရးအသားကို ျပင္တာမ ဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ မူရင္းအေရး အသားထဲမွာကို ေနရာမက်တာ ေတြ ပါေနတတ္တယ္။ ဥပမာ တစ္ေယာက္ေယာက္ က ေဟာတာ ေျပာတာကို လက္ေရးနဲ႔ လက္ေရး တိုနဲ႔ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး နဲ႔မွတ္ၿပီး ပံုႏွိပ္ဖို႔ အပ္တာမ်ိဳးေတြ။ ဘုန္းႀကီးေျပာ ဘုန္းႀကီးေဟာမွာ ႏိုင္ငံေရး သမား ေလ ဝင္ေနတာမ်ိဳး။ ဒီလိုျဖစ္ေနရင္ စာျပင္ ဆရာႀကီးေတြက အလုပ္ အပ္တဲ့လူကိုေခၚၿပီး ေဆြးေႏြးရ ေတာ့တာပဲ။ ျမန္မာျပည္က ပံုႏွိပ္ တိုက္ေတြမွာ (အရင္က) ရွိခဲ့တဲ့ စာျပင္ ဆရာႀကီးေတြ ဆိုတာက ေတာ့ အေရးအသားကိုပါ ျပင္ေပး တတ္ၾကတယ္။ နားလည္မႈလြဲၿပီး ေရးထားတာမ်ိဳး။ စာ အသြားအ လာ အဆင္မေျပ ျဖစ္ေနတာမ်ိဳးေတြ ကို ျပင္ေလ့ရွိတယ္။ ျပင္တယ္ဆို ေပမယ့္ ျပင္တဲ့ အရည္အခ်င္း ရွိၾက လို႔ ျပင္တာပဲ။ တကယ္ေတာ့ အခု ေခတ္ကာလ မွာလည္း အဲဒီလိုမ်ိဳး လူေတြ လိုေနေသးတာပဲ။ ကြန္ပ်ဴ တာ စာျပဳေခၚသလား (ဘာေခၚ တယ္ေတာ့ အေသအခ်ာ မသိဘူး)။ အဲဒီလူေတြ ေပၚလာေတာ့ အေတာ့္ ကို ဆိုးဆိုးရြားရြားေတြ ဖတ္လာရ တယ္။ ကြၽန္ေတာ္ တစ္ေယာက္ တည္း မဟုတ္ဘူး။ စာကို အေသ အခ်ာဖတ္တဲ့ လူတိုင္းမွာ ႀကံဳေတြ႕ခဲ့ ရတဲ့ ျပႆနာ တစ္ခုပဲ။ ကြန္ပ်ဴတာ ႐ိုက္ရင္း သူတို႕ထင္တာ ႐ိုက္ထည့္ လိုက္တာေတြ ေတြ႕ရ၊ ဖတ္လာရ တယ္။ ျမန္ျမန္စာစီ။ ျမန္ျမန္ပံုႏွိပ္၊  ျမန္ျမန္ေရာင္း စနစ္ထြန္းကားလာ လို႔ပဲလားေတာ့လည္း မသိဘူး။ ဒီ့အျပင္ စာျပင္ ဆရာ (စပယ္ရွယ္ လစ္) ေတြ ေပ်ာက္ဆံုး လာလို႔လား ေတာ့ မသိဘူး။ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေဝသူ ေတြကိုယ္တိုင္ ပ႐ုဖတ္ေနၾကရပံု ေပၚတယ္။

ပိုမိုဖြံ႕ၿဖိဳးတဲ့ အရပ္ေတြမွာ စာ ျပင္ဆရာအျပင္ အယ္ဒီတာ အမ်ိဳး မ်ိဳးရွိတယ္။ ပညာရပ္ ဆိုင္ရာေတြ မွာဆို ပိုဆိုးတယ္။ ပိုဆိုးတယ္လို႔ ဆိုရတ့ဲ အခ်က္တစ္ခုက ပညာရပ္ ဆိုင္ရာ အေရးအသားဆိုတာ ေရး ပံုေရးနည္းေတြ ရွိေနလို႔ပဲ။ ပညာ ရွင္၊ ပညာရွိ စာေရး ဆရာႀကီးေတြ မွာ သူတို႔စာကို တည္းေပးတဲ့ လူ ေတြရွိၾကတယ္။ ဒီလူေတြြက ပညာ ရွင္၊ ပညာရွိႀကီးေတြ ေရးပံုေရး ေပါက္ကို ပညာရပ္ဆိုင္ရာ အေရး အသားေဘာင္ထဲ ဝင္ေအာင္ ျပန္ ထည့္ေပးႏိုင္တယ္။ တခ်ိဳ႕က ဘာ သာရပ္ဆိုင္ရာ ဆီေလ်ာ္ အပ္စပ္မႈ ေတြကိုပါ ၾကည့္ေပးတယ္။ သူတို႔ က မူရင္း ေရးသားတဲ့ ပညာရွင္၊ ပညာရွိႀကီးေတြနဲ႔ ျပန္ညႇိတယ္။ ဒီ အထိ ပညာရွင္၊ ပညာရွိႀကီးေတြရဲ႕ အေရးအသားဟာ ပညာရပ္ဆိုင္ ရာ ဂ်ာနယ္ဆီ မေရာက္ေသးဘူး။  ဂ်ာနယ္ ဆီေရာက္မွ အဲဒီက အယ္ ဒီတာေတြက ဖတ္တယ္။ ညႇိတယ္။ ေဆြးေႏြးတယ္။ အဲဒီကမွ ပံုႏွိပ္ တိုက္ေရာက္တာ။ ပံုႏွိပ္တိုက္က် ေတာ့ အၾကမ္း ထြက္လာတာကို ပ႐ု(ဖ္)ရီဒါေတြက ဖတ္ေတာ့တာပဲ။ အဲဒီလူေတြ ကလည္း တစ္သက္လံုး နီးပါး ဒီအလုပ္ကို လုပ္လာၾကတာ ဆိုေတာ့ အဆီအေငၚ မတည့္တာ ေတြ ေတြ႕လာတတ္တယ္။ ဒီလိုျဖစ္ လာရင္ အဲဒီ ပညာရပ္ ဆိုင္ရာ အ ေရးအေသားခမ်ာ လာလမ္းအ တိုင္း တစ္ဆင့္စီ ေနာက္ကိုျပန္ၿပီး ခ်ီတက္ရေတာ့တယ္။ ပယ္တာမ ဟုတ္ဘူး။ ပ႐ု(ဖ)ရီဒါ စာျပင္ဆရာ ေက်နပ္ေအာင္ ရွင္းျပႏိုင္ဖို႔ပဲ။ ပ႐ု(ဖ)ရီဒါ မေက်နပ္မခ်င္း ပံုႏွိပ္ လို႔ မရႏိုင္ေသးဘူး။

ကြၽန္ေတာ္ အဓိက ဆိုခ်င္တာ စာျပင္ဆရာေတြရဲ႕ လိုအပ္မႈ သ ေဘာပဲ။ စာျပင္ဆရာေတြဟာ ဘာ သာစကားနဲ႔ ဘာသာရပ္ကို ႏွစ္ခု စလံုး ပိုင္ၾကတယ္။ ဘာသာရပ္/ ပညာရပ္ ဆိုတာကေတာ့ တတ္ ကြၽမ္းတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြနဲ႔ ညႇိလို႔ရတယ္။ ဘာသာစကား အပိုင္းကေတာ့ စာ ျပင္ဆရာ ကိုယ္တုိင္ တတ္မွ။ သူ႕ မွာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရွိမွ။ ဒီဘက္ေခတ္ ေတြမွာေတာ့ ျမန္မာျပည္ စာအုပ္ ထုတ္ေဝေရးမွာ စာျပင္ဆရာ ရွား ပါးလာပံုေပၚတယ္။ ရွိလည္း ဘာ သာရပ္၊ ပညာရပ္ အေၾကာင္းအ ရာပိုင္းမွာ အထိုက္အေလ်ာက္ ႏြမ္းပါးၾကပံု ေပၚတယ္။ တစ္ခ်ိန္ တည္းမွာပဲ ျမန္မာဘာသာ စကား အသံုးအႏႈန္း မွာလည္း သီကာ ရီ ကာေလာက္ပဲ။ ကြန္ပ်ဴတာ သံုးၿပီး စာစီရာမွာေတာ့ ျပန္ျပင္ဖို႔လည္း ဝန္ေလးၾကပံုေပၚတယ္။ ပိုလြယ္ လာတဲ့ အခါက်ကာမွ ပိုပ်င္းလာၾက ပံုပဲ။ ကြန္ပ်ဴတာ နဲ႔႐ိုက္ၿပီးၿပီ ဆိုရင္ ျပန္စစ္စရာ မလိုေတာ့ဘူးလို႔ လက္ ခံလိုက္ၾကပံု ရတယ္။ တခ်ိဳ႕ ကြန္ပ်ဴ တာ စာစီဆိုတာကလည္း စာေရးတဲ့ လူကို ထည့္စဥ္းစားပံုမရဘူး။ သူ တို႔ထင္ရာ ႀကိတ္ထည့္ လိုက္တာပဲ။ တစ္ခါက ကြၽန္ေတာ့္ ေဆာင္းပါး တစ္ေစာင္မွာ ”စဥ္ဆက္ ‘ျပတ္’ ျဖစ္ေပၚမႈ” လို႔ ေရးလိုက္တာကို ”စဥ္ဆက္ ‘မျပတ္’ ျဖစ္ေပၚမႈ” လို႔ ျပင္လိုက္တာ ဖတ္ရတယ္။ သြားက ေရာ။ ဘာအဓိပၸာယ္မွ မရွိေတာ့ ဘူး။ ေနာက္တစ္ခါကေတာ့ ‘သြာ ဟာ’ လို႔ ေရးတာကို ေစတနာပိုၿပီး ဝစၥေပါက္ ထည့္ေပးလိုက္ေတာ့ ‘သြား ဟာ’ ျဖစ္သြားပါေလေရာ။ အ ေတြ႕အႀကံဳရွိတဲ့ စာျပင္ဆရာ မရွိ တာလည္းပါတယ္။ ‘သြာဟာ’ ဆို တာက ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာ ျဖစ္ ပါေစသတည္းလို႔ ဆိုလိုတာ။ ‘သြား ဟာ’ ဆိုတာက ေတာ့ အားလံုးသိ ၾကတဲ့အတိုင္း ‘သြားဟာ’ ပဲ။ ဆို လိုရင္းခမ်ာမွာေတာ့ သီေခါင္ထိုး ေအာင္ ေဝးသြားတယ္။ ဒီလိုမ်ိဳး အမွားေတြကေတာ့ အပံုႀကီး။

ကြၽန္ေတာ္ အဓိက ဆိုခ်င္တာ ေတာ့ စာအုပ္ ထုတ္ေဝးေရးလုပ္ ငန္းေတြ ေပါလာတဲ့ ကာလမွာ စာ ျပင္ဆရာေတြ ရွိေနဖို႔လည္း လို အပ္တယ္ဆိုတာပါ။ အခ်ိန္ျပည့္ မ ဟုတ္ေတာင္ အခ်ိန္ပိုင္း အေနနဲ႔ ေတာ့ ရွိေနတယ္လို႔ ထင္တာပဲ။ တစ္ခုပဲ ျပႆနာ ရွိတယ္။ စာျပင္ ဆရာကိုယ္တိုင္က ဘာမွ မတတ္ ေတာ့လည္း ဘာမွ မတတ္ရင္ ေတာ့လည္း ဘာမွ တတ္ႏိုင္မယ္ မထင္ဘူး။ ဥကၠ႒ႀကီး ‘မွ’ မိန္႔ ခြန္းေျပာၾကားေပးပါရန္ ဆိုတဲ့ အသံေတြကို တရားဝင္ ၾကားေနရ တာကိုသာၾကည့္။   ။

ျမင့္သန္း

Comments (0)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*