ေခါႏုစုမ္ေတာင္ေျခက ႐ိႈက္ေမာသံ

ေခါႏုစုမ္ေတာင္ေျခက ႐ိႈက္ေမာသံ
April 28, 2017 Asian Fame

11:16 am
ေခါႏုစုမ္ေတာင္ေျခက ႐ိႈက္ေမာသံ

U-Min-(2)လြယ္ပါတယ္ကြာ ဆိုတဲ့စကား တစ္လံုးကို လြယ္လြယ္ေျပာလို႕ ရ ေပမယ့္ တကယ္ လက္ေတြ႕လုပ္ ကိုင္ၾကည့္ရင္ေတာ့ မလြယ္တာ ကို ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီလိုပါပဲ ဂ်ဲန္ဒါ  Gender  ဆိုတဲ့ စကားလံုးက ဘယ္လို ဘယ္အရာကို ေခၚတယ္ ဘာေတြ အက်ံဳးဝင္တယ္လို႔ ေျပာ ၾကေရးၾက ေဆြးေႏြးၾကေပမယ့္  တကယ္ လက္ေတြ႕မွာ ထဲထဲဝင္ ဝင္လိုက္စားၾကည့္တဲ့ အခါ တကယ့္ ကို ႏူးညံ့ သိမ္ေမြ႕တာကို ေတြ႕ရပါ လိမ့္မယ္။

ေနာက္စကားလံုး တစ္လံုးျဖစ္ တဲ့ Gender Based Violence  ဆို တာကိုထပ္ၿပီး ေစ့ငုၾကည့္ရင္ က်ား မေရးရာ (ဂဲ်န္ဒါ) အေျခခံ ၿပီး ျဖစ္ ေပၚလာတဲ့ အၾကမ္းဖက္မႈ (က်ားမ ခြဲျခား၍ အၾကမ္းဖက္မႈ) စသျဖင့္ ေျပာေနၾကတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ လြယ္လြယ္ ေျပာရရင္ အိမ္ တစ္အိမ္ မွာ ေယာက္်ားက ႀကီးစိုးထားၿပီး မိန္းမသား အေပၚ အၾကမ္းဖက္မႈ ေတြျဖစ္ေနသလား ဆိုတဲ့ ေမးခြန္း နဲ႕စတတ္ ၾကပါ တယ္။ ေယာက္်ား ကျဖစ္ေစ တခ်ိဳ႕ အေျခအေနမွာ မိန္းမကျဖစ္ေစ ဂ်ဲန္ဒါ ကြဲျပားမႈ ေပၚ အေျချပဳၿပီး အၾကမ္းဖက္တာ ကိုဆိုလိုတာပါ။ ဒီအၾကမ္းဖက္မႈ ေတြကို ထပ္ အေသးစိတ္ခြဲရရင္ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အၾကမ္းဖက္မႈ၊ လိင္ ပိုင္းဆိုင္ရာအၾကမ္းဖက္မႈ၊ စိတ္ ပိုင္းဆိုင္ရာ အၾကမ္းဖက္မႈ၊ စီးပြား ေရးဆိုင္ရာ အၾကမ္းဖက္မႈနဲ႔ အႏၱ ရာယ္ရွိေသာ မိ႐ိုးဖလာ ထံုးထမ္း စဥ္လာ အၾကမ္းဖက္မႈ ဆိုတာေတြ ကို ေတြ႕ရပါတယ္။

ဒီလို ဂ်ဲန္ဒါ ခြဲျခား ဆက္ဆံတာ ကိုဘယ္ကစသလဲ ဆိုရင္ ဓေလ့ထံုး တမ္းစဥ္လာေတြကပဲ စတာကို ေတြ႕ရတယ္။ ဒါကေတာ့ မိန္းက ေလးနဲ႔ သက္ဆိုင္တယ္။ ဒါကေတာ့ ေယာက်္ားေလး ေတြပဲ က်င့္သံုး သင့္တယ္။ မိန္းကေလးေတြက ေယာက်္ားေတြေလာက္ မျမတ္ဘူး။ ဝင္ေငြမရွာႏိုင္ဘူး။ အိမ္မႈကိစၥေတြ ကို လုပ္ရမယ့္ တာဝန္ရိွတယ္ စသ ျဖင့္ အေျခအေန တစ္ရပ္ခြဲျခားပစ္ လိုက္ပါတယ္။ အဲဒီလို သတ္မွတ္ ခ်က္ေတြကပဲ ေစာေစာက အၾကမ္း ဖက္မႈေတြကို အားေပးရာ ေရာက္ ပါေတာ့တယ္။

ဒီအေၾကာင္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္ လို႔ ေရးသား ေဖာ္ျပၾကရာမွာ လင္ ေယာက္်ားက အႏိုင္က်င့္လို႕ လူ႕အ ခြင့္အေရး ဆံုး႐ံႈးေနၾကရတာ၊ ဒဏ္ ရာ အနာတရ ျဖစ္တာ၊ လိင္မႈဆိုင္ ရာေစာ္ကား ခံရတာေတြ၊ သက္ငယ္ မုဒိမ္းမႈစတာေတြကို ေဖာ္ထုတ္ေရး သားၾကတာကို အမ်ား ဆံုး ေတြ႕ရပါ တယ္။ တကယ္ေတာ့ ဂ်ဲန္ဒါမွာ သိမ္ေမြ႕ႏူးညံ့တဲ့ ယူဆခ်က္ေတြ၊ ျဖစ္ေပၚေနမႈေတြ ရိွေနတာကိုေတြ႕ ရပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ အေၾကာင္းအရာ ေတြက ဥပေဒနဲ႔ တားဆီး ကာကြယ္ လို႔ ရေကာင္း ရႏိုင္ေပမယ့္ အခ်ိဳ႕ ေသာ ဓေလ့ထံုးတမ္း စဥ္လာကို ေက်ာ္လႊားဖို႕ ဆိုတာကိုေတာ့ အ ခ်ိန္ေပးၿပီး လုပ္ေဆာင္ရမယ့္ အရာ ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဥပမာ တစ္ခုကို ျပရမယ္ဆိုရင္ မေကြးတိုင္းနဲ႕ နယ္ေျမျခင္း ထိစပ္ ေနတဲ့ ခ်င္းျပည္နယ္ မင္းတပ္ၿမိဳ႕က ေဒၚထန္းတီးဟာ ခ်ိဳခ်င္းတိုင္းရင္း သူတစ္ေယာက္ပါ။ သူမဟာ အ သက္အရြယ္ အားျဖင့္ ငါးဆယ္ ေက်ာ္ ေျခာက္ဆယ္ ဝန္းက်င္ကို ေရာက္ေနပါၿပီ။ သူမဟာ ခ်ိဳခ်င္း ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာေတြ အရ မိသားစုမွာ အႀကီးဆံုး မိန္းကေလး ျဖစ္တဲ့အတြက္ ေက်ာင္းပညာ မသင္ ၾကားခဲ့ရဘူးလို႕ ေျပာပါတယ္။

”တျခား အစ္ကိုအစ္မေတြ ဆို ရင္ပညာသင္ၾကား ခြင့္ရတယ္။ ဘြဲ႕ ရပညာတတ္ေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ ကြၽန္မတို႔မွာသာ ပညာသင္ၾကား ခြင့္မရတာ။ အေဖတို႕အေမတို႕ ဘယ္လိုေျပာလဲဆိုေတာ့ မိန္းက ေလးဆိုတာ အိမ္ေထာင္ က်ၿပီးရင္ ေယာက္်ားေလး ေနာက္ လိုက္သြား ရတယ္။ အခုလိုမ်ိဳး အခ်ိန္ေတြမွာပဲ မိဘကိုျပန္ၿပီးေတာ့ ေစာင့္ေရွာက္ ရတာ၊ ေယာက္်ား ယူၿပီးလို႕ အိမ္ ေထာင္က်သြားရင္ တျခား မိသားစု ထဲမွာပဲ ေရာက္သြားတာ။ အဲဒီလို ဆိုဆံုးမမႈေတြက ကိုယ္ကသမီးအ ရင္းျဖစ္ေပမယ္လို႕ ဧည့္သည္အ ျဖစ္နဲ႕ ေနရပါလားလို႕ ခံစားရ တယ္” ေျပာပါတယ္။

ခ်င္း႐ိုးရာဓေလ့ ထံုးတမ္းစဥ္လာေတြက အေမြဆက္ခံ ပိုင္ခြင့္မွာ ေယာက်္ားေလး အတြက္ အေလး သာေန တတ္ပါတယ္။ မိဘရဲ႕လက္ ငုတ္ ယာေျမေတြ လယ္ေတြကို ေယာက္်ားေလး ျဖစ္သူက ဆက္ခံရ ၿပီးမိန္းကေလးေတြ အေနနဲ႔ အိမ္ ေထာင္ျပဳတဲ့အခါ အိမ္ေထာင္ရွင္ လင္ေယာက္်ားက ရွာေကြၽးမွာပဲ ဆိုၿပီး အေမြရေလ့ မရိွပါဘူး၊ ဒီအ ေျခအေနထဲမွာမွ ပညာသင္ခြင့္ကို ပါ ဆံုး႐ံႈးလိုက္ရၿပီ ဆိုေတာ့ ပညာ မသင္ရတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြအဖို႔ အ ေမြမခံစားရတာ တင္သာမက ေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈေတြပါ ထိခိုက္နစ္နာရတယ္ လို႕ အၿငိမ္းစား ခ်ိဳခ်င္းအမ်ိဳးသမီး ေက်ာင္းဆရာမ တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ခ်ိဳ ခ်င္းအမ်ိဳးသမီးမ်ားအဖြဲ႕မွာ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ ေဒၚခိုင္လီက အခုလိုေျပာပါတယ္။

”ဒီခ်င္းေတာင္ေဒသ လမ္း ပန္းဆက္သြယ္ေရး မေကာင္းတဲ့ အခါက်ေတာ့၊ တစ္ရြာနဲ႕တစ္ရြာ ေတာင္မွ အေတြ႕အထိ နည္းတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ လူထုဟာ ေမြးက တည္းက ေသတဲ့အထိ ဒီေနရာဒီ ပတ္ဝန္းက်င္ က်ဥ္းက်ဥ္းေလးမွာပဲ အသက္ရွင္ ရတယ္ဆိုေတာ့ အထူး သျဖင့္ အမ်ိဳးသမီး ထုေတြဟာ ေတာင္ယာမွာနဲ႔ မီးဖိုေခ်ာင္မွာပဲ အခ်ိန္ ကုန္ရတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ အသိပညာဗဟုသုတေတြ မရိွတဲ့ အခါက်ေတာ့ အမ်ိဳးသားေတြနဲ႕ ဒိုးတူေပါင္ဖက္ ဘာမွ မလုပ္ႏိုင္ၾက ေတာ့ဘူး။ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ဘာမွပါဝင္မႈ မရိွဘူး၊ သူ တို႕နဲ႔ မဆိုင္သလိုဘဲ အထားခံရတဲ့ အတိုင္းေနၾကတယ္ ဆိုေတာ့ ကြၽန္မ တို႕ေဒသဟာ ထက္ဝက္ေလာက္ ရိွတဲ့ အမ်ိဳးသမီးထုရဲ႕ ပါဝင္လႈပ္ရွား မႈမရိွလို႔ ေဒသခံေတြဟာ အခုအ ခ်ိန္မွာ  ႏိုင္ငံတြင္း အဆင္းရဲဆံုး ျပည္နယ္ထဲမွာမွ အဆင္းရဲဆံုး ၿမိဳ႕ နယ္ အေန နဲ႕ရပ္တည္ေနရတယ္ ဆိုတာ ကြၽန္မတို႕ အမ်ိဳးသမီးထု ေတြရဲ႕ ပညာအားနည္းတဲ့အတြက္ ေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္ ဆိုတာ ကြၽန္မ တို႔ ေလ့လာေတြ႕ရိွရတယ္”လို႔ ေကာက္ ခ်က္ခ် ေျပာဆိုပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဒီအဆိုနဲ႔ပတ္သက္ ၿပီးေတာ့ ေဒၚခိုင္လီနဲ႔ အသက္အ ရြယ္အရကြာျခားၿပီး ေခတ္သမီးပ်ိဳ လည္းျဖစ္၊ ခ်ိဳခ်င္း အမ်ိဳးသမီးအဖြဲ႕ ကို ဦးေဆာင္ေပးေနသူ ကေတာ့ ပညာမသင္ၾကားရလို႕ဆိုတာကို သေဘာမတူဘူးလို႕ ေျပာပါတယ္။ အခုလက္ရိွ အေျခအေနအရ ပညာ သင္ၾကားခြင့္ေတြက တန္းတူ လိုရရိွေနၿပီး အဓိက အေျခခံက်တဲ့ အမ်ိဳးသမီးထု အေပၚ ေယာက္်ား ေတြက လႊမ္းမိုးေနတာဟာ စီးပြား ေရးက အေျခခံ က်တယ္လို႕ ဆို လာပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ က်ားမတန္း တူညီမွ်ေရး အေပၚမွာ အေျခခံက် တဲ့အေၾကာင္းအရာ က ပညာေရး လို႕ေတာ့ မျမင္ဘူး လို႕ေျပာ ပါတယ္။ ေဒၚထန္းတီး တို႔ ေခတ္အခါ အေျခ အေနနဲ႔ ပညာမသင္ရတာနဲ႕ ဆိုင္ ေကာင္းဆိုင္ ႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပ မယ့္လက္ရိွ အေျခအေန ကိုျပန္ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အမ်ိဳးသမီးတိုင္း စာသင္ ၾကားေနရတယ္။ မိဘေတြ ကလည္း သားသမီးတိုင္းကို သူ ဥာဏ္မီ သေလာက္ ေက်ာင္းထား ေပးပါတယ္။

တစ္ခုရိွတာက စီးပြား ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ က အဓိကက်တယ္လို႕ သူမ ထင္ ျမင္ ယူဆေၾကာင္း ေျပာပါတယ္။ စီးပြားေရး အဆင္ မေျပတဲ့ အခါ ေက်ာင္းႏုတ္ရမယ့္ အေနအထား ျဖစ္လာပါတယ္။ ၿမိဳ႕ေပၚကိုေက်ာင္း လာတက္တယ္ ဆိုရင္ စားစရိတ္ ေတြ တစ္ႏွစ္ဘယ္ေလာက္ ကုန္တယ္၊ ရြာမွာ ရွစ္တန္းေအာင္တယ္၊ ကိုး တန္းကို ၿမိဳ႕ေပၚမွာ ေက်ာင္းတက္ရ မယ္။ ဒီမွာမိဘေတြက တစ္လကို စားစရိတ္ ဘယ္ေလာက္၊ တစ္ႏွစ္ ကိုဘယ္ေလာက္၊ ကမ့္(စခန္း)သြင္းတယ္ဆိုရင္ ဘယ္ေလာက္ဆို တဲ့ ဝန္ေဆာင္မႈ မ်ိဳးေတြက အမ်ား ႀကီး လိုအပ္လာတယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒီလိုမ်ိဳး မေပးႏိုင္တဲ့ အခါေတြမွာ သားရယ္ သမီးရယ္ မဟုတ္ဘဲနဲ႕ ဆယ္တန္းေအာင္တဲ့ အထိ တကၠ သိုလ္ပညာသင္ၾကား ႏိုင္တဲ့အထိ မတတ္ႏိုင္ေတာ့ဘဲ အခက္အခဲ ေတြနဲ႕ ရင္ဆိုင္ လာၾကရပါတယ္။ မင္းတပ္ၿမိဳ႕မွာ ဆယ္တန္းေအာင္ ရင္ ပခုကၠဴတို႔၊ မႏၱေလး၊ ရန္ကုန္ တို႕မွာ ေန႔ေက်ာင္း သြားတက္ဖို႕ ဆိုတာ ခက္ခဲသြားရတယ္။ ဒါဟာ တကယ္ေတာ့ အမွန္တကယ္ စီးပြား မဖြံ႕ၿဖိဳးလို႔၊ မိသားစုတိုင္း မိသား စုတိုင္းမွာ လံုေလာက္ေသာ လူေန မႈဘဝရဖို႕ ရိွႏိုင္ဖို႕အတြက္ စီးပြား ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈလိုအပ္ပါတယ္။

ဒီလို အေျခအေနမ်ိဳး ေတြမွာ ႀကံဳေတြ႕ေနရတဲ့ အိမ္တြင္းအၾကမ္း ဖက္မႈေတြ ဘာေၾကာင့္ ပိုမ်ားသလဲ ဆိုရင္ အမ်ိဳးသမီးေတြမွာ ေဒသ ဓေလ့အရ အၾကမ္းဖက္ ခံရတယ္ လို႕ သူမျမင္ဘဲ စီးပြားေရး အရလို႔ သူမျမင္ေၾကာင္း ဆက္ေျပာပါတယ္။

”အမ်ိဳးသားေတြက ဝင္ေငြ အရိွဆံုးပါ၊ အမ်ိဳးသမီးေတြ က ဝင္ ေငြမရိွဘူး၊ တစ္ႏွစ္လံုးေနလို႕ ဝင္ ေငြ တစ္ေထာင္ ေတာင္ မရတဲ့သူ ေတြ ရိွတယ္။ တကယ္လို႕မိသားစု မွာ ဝါးဥစိုက္လို႕ ေရာင္းရရင္ ေတာင္မွ အမ်ိဳးသမီးရဲ႕ လက္ထဲ ပိုက္ဆံမေရာက္ဘူး။ တကယ္လို႔ ဝက္ေတြ ၾကက္ေတြ ေမြးခဲ့ရင္ ေတာင္မွ ေငြေၾကးပိုင္းမွာ က် ေငြ ေၾကးစီမံခန္႕ခြဲမႈကို အမ်ိဳးသမီးေတြ ရဲ႕ ဦးေဆာင္ က႑လံုးဝ မရိွဘူး” လို႕ ေဒၚခင္ဝင္းရီက ေျပာပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ခ်င္းျပည္နယ္ ရဲ႕ အဓိက သယံဇာတဟာ ေျမႀကီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာပဲလုပ္လုပ္ စိုက္ စိုက္ ဒီေျမႀကီးေပၚမွာပဲ။ ၾကက္ဝက္ ေမြး ရင္ေတာင္ ေျမႀကီး လိုအပ္ပါ တယ္။ ဒါေပမယ့္ တကယ္ေျမကို ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ ရသူေတြဟာ သား ေယာက်္ားေလး ေတြ ပဲ ျဖစ္ေနတာ ကိုေတြ႕ရပါတယ္။ သားေယာက်္ား၊ ေျမးေယာက္်ားေလးေတြသာ အေမြ ဆက္ခံရပါတယ္။ မိန္းကေလးေတြ အဖို႔ကေတာ့ သားေယာက္်ားေလး မရိွတဲ့အခါက်မွ ဆက္ခံရတာမ်ိဳး ျဖစ္ေနေလေတာ့ ခ်င္းျပည္နယ္ ရဲ႕ စီးပြားေရးမွာ အမ်ိဳးသမီးေတြ ရဲ႕ အခန္းက႑ မရိွတာကို ေလ့လာ ေတြ႕ရိွရပါတယ္။

”အမ်ိဳးသမီးေတြ ဝင္ေငြမရ တာဟာ အလုပ္ မလုပ္ၾကဘူးလား ဆိုရင္ သူတို႔ အရမ္း အလုပ္လုပ္ တယ္။ ေတာင္ယာေတြ မွာလည္း လုပ္ၾကရတယ္။ ဥယ်ာဥ္ၿခံ မွာလည္း လုပ္တာပဲ။ ဒါေပမယ့္ အမ်ိဳးသမီး ေတြရဲ႕ အခန္းက႑ပါဝင္လာမႈ ဟာ စီမံခန္႕ခြဲမႈ အခန္းက႑၊ ေငြ ေၾကးကိုင္တြယ္ သံုးစြဲခြင့္ အခန္း က႑ဟာ အလြန္မတန္ကို အား နည္းရတယ္။ အဲဒီလို မရိွတဲ့အတြက္ ေၾကာင့္ အစိုးရ ကိုယ္တိုင္ကေရာ ေနာက္ ကြၽန္မတို႕ ျမန္မာျပည္ကို Women Empowerment  (အမ်ိဳး သမီးမ်ားကို အားျမႇင့္တင္ေရး)ဆိုၿပီး ေတာ့ အမ်ိဳးသမီးေတြ ရဲ႕ Capacity (စြမ္းေဆာင္ရည္) ျမႇင့္တင္ဖို႕၊ ေနာက္ အမ်ိဳသမီးေတြ ကို  Support (ပံ့ပိုး) လုပ္ေပးဖို႕ Gender Balance နဲ႔ ေတာ့သြားေနတာပဲ ကြၽန္မတို႕ဆီ မွာလည္း INGO, NGO ေတြ ဝင္ လာတာပဲ။ ဒါေပမယ့္ အမ်ိဳးသမီး ေတြကို ထိထိေရာက္ေရာက္ Support (ပံ့ပိုး)ေပးတာ အစိုးရ ဘက္ကလည္း မရိွေသးဘူး။ NGO ေတြလည္းမရိွေသးဘူး” လို႔ေျပာၾကား ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ခ်င္းျပည္နယ္မွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ ခ်င္းလူမ်ိဳး ေတာ္ ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အမ်ိဳးသားေရာ အမ်ိဳးသမီးေရာ တိုးတက္ဖို႕ ႀကိဳး ပမ္းေနၾကရဆဲပါ။ ဟိုယခင္က ေတာင္ယာစိုက္၊ အမဲလိုက္၊ ေမြးျမဴ ေရးလုပ္စတဲ့ ဝင္ေငြနဲ႕ တစ္ဝမ္းတစ္ ခါး လွ႐ံု ေနထိုင္ၾကတဲ့ အေငြ႕အ သက္ကို ခုထက္တိုင္ ေတြ႕ႏိုင္ပါ ေသးတယ္။ ေယာက္်ား တစ္ေယာက္ ရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ရည္ကို အမဲေခါင္း ခ်ိတ္ဆြဲထားတာနဲ႕ ဂုဏ္ယူတတ္ ၾကတာကိုေတြ႕ရသလို အမ်ိဳးသမီး တစ္ေယာက္ရဲ႕ အလွကေတာ့ ပရဲ ထိုးတာနဲ႕ တိုင္းတာတတ္ၾကပါ တယ္။ ႐ိုးရာဓေလ့ ထံုးတမ္းစဥ္လာ ေတြကို အခုအခ်ိန္အခါမွာ တျဖည္း ျဖည္း က်င့္သံုးလာမႈ နည္းလာ တယ္ ဆိုရင္ေတာင္ သားေယာက်္ား ေလး ေမြး ရင္ ေလးတစ္စင္း ရိွရမယ္ ဆိုတဲ့ ႐ိုးရာဓေလ့ကို ခင္တြယ္တဲ့ ေယာက္်ားေလး ဦးစားေပး အစဥ္အ လာကို ဖက္တြယ္ထားၾကတုန္းပါ။

ေခတ္ကိုနားလည္သူေတြ ေခတ္ကို ေတြးေခၚသူေတြ အေနနဲ႕ က်ားမတန္းတူ အခြင့္အေရးလို႕ ဆို လာၾကေပမယ့္ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ တခ်ိဳ႕ ကိစၥရပ္ေတြမွာ ဓေလ့ထံုး တမ္း စဥ္လာေတြကို လြန္ဆန္ဖို႕ အားယူေနၾက ရဆဲပါ။ အိမ္မႈကိစၥ ဆိုတာ အမ်ိဳးသမီးေတြ ရဲ႕ အလုပ္ပဲ ဆိုတာ ေယဘုယ် လက္ခံေနၾက တာကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံအႏွံ႔မွာ ရိွေနတုန္းပါ။

ဒါက က်ားမေရးရာ ခြဲျခား ဆက္ဆံမႈရဲ႕ အက်ိဳးဆက္ အရျဖစ္ ေပၚေနတတ္တဲ့ Gender Based Violence  တစ္မ်ိဳးလို႕ဆိုရပါမယ္။ တကယ္ေတာ့ Gender  အရဆိုရင္ ေတာ့ အင္အားႀကီးသူက အင္အား မရိွသူေတြ အေပၚမွာ အႏိုင္က်င့္ တာ၊ ပညာႀကီးသူက ပညာနည္း သူအေပၚ အခြင့္အသာယူမႈ၊ စတဲ့ စတဲ့ ေနရာတစ္ ေနရာကို အတန္း အစားခြဲျခား သတ္မွတ္႐ံု သာမက လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ ခြဲျခားမႈေတြ ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ အ ေၾကာင္းအရာေတြဟာ ေျမာက္ျမား စြာ ေလ့လာေတြ႕ရိွရပါတယ္။

Gender ဆိုတာေျပာရတာ လြယ္သေလာက္ ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာ လိုက္စားခဲ့ရင္ ဘယ္လို အရာေတြက က်ားမေရးရာ ခြဲျခား ဆက္ဆံ ခံရတာ၊ ဘယ္လို အရာေတြ ကလူမႈေရးရာ နယ္ပယ္မွာ အၾကမ္းဖက္မႈေတြ ျဖစ္ေနတာ ဆိုတာ ခြဲခြဲျခားျခား သိျမင္ဖုိ႕ နားလည္ လာေစဖို႕ လူအမ်ားလက္ခံ က်င့္သံုး လာဖို႕ဆိုတာကေတာ့ ဓေလ့ထံုး တမ္းစဥ္လာေတြကို ေက်ာ္လႊား ႏိုင္ေအာင္ အခ်ိန္ယူ ကုစားရမယ့္ ကိစၥတစ္ရပ္ ဆိုတာကို နားလည္ လာရပါေတာ့တယ္။

ဦးမင္း 

Comments (0)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*