ေရာဂါ ႏွင့္ သမား

ေရာဂါ ႏွင့္ သမား
March 3, 2017 Asian Fame

4:19 pm
ေရာဂါ ႏွင့္ သမား

Diseaseနာျခင္း သုိ႔မဟုတ္ ေရာဂါ ဖိစီးႏွိပ္စက္ျခင္းခံရ သူမ်ားကို လြယ္လြယ္ကူကူ လူနာလို႔ အမည္ေပးကင္ပြန္း တပ္ၾကပါတယ္။ လူနာျဖစ္ လာတဲ့အခါ လူသားတို႔ရဲ႕ ဇာတိ စိတ္အရ ခံစားေနရတဲ့့ ေဝဒနာကို အျမန္ဆံုး ေပ်ာက္ကင္း ခ်မ္းသာခ်င္ၾကတယ္။ ေပ်ာက္ကင္းဖို႔ နည္းလမ္းေတြ ကိုလည္း ရွာၾက၊ ေဖြၾကတယ္။ ေဝဒ နာ အျပင္းအထန္ခံစားေနရတာကို ဘာမွ မလုပ္ဘဲ ငုတ္တုတ္ေပထိုင္ၿပီး သူ႔ဘာသာ သူ ျပန္ေကာင္းေအာင္ ေစာင့္တဲ့သူ မရွိဘူးလို႔ မေျပာႏိုင္ေပမယ့္ အလြန္အင္မ တန္ နည္းပါးပါလိမ့္မယ္။ မည္သည့္တန္ဖိုးကို ေပး ဆပ္ရသည္ျဖစ္ေစ၊ ကိုယ္ခံစားရတဲ့ ေဝဒနာကို ပိန္း ၾကာဖက္တြင္ ေရမတင္သလို အျမန္ဆံုး သက္သာ ေပ်ာက္ကင္းခ်င္ၾကသမို႔ သမားေခၚ တဲ့ ေဝဒနာကို ေပ်ာက္ကင္းေအာင္ ကုသေပးႏိုင္စြမ္းရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္ မ်ားရဲ႕ အခန္းက႑ဟာ လူ႕ေဘာင္ေလာကမွာ အေရး ပါလာပါတယ္။

လူတစ္ဦး ေဝဒနာခံစားရလို႔ သမားေတာ္ထံ ခ်ဥ္း ကပ္တယ္ဆိုပါစို႔။ သူ႕ရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္က ခံစားေနရ တဲ့ေရာဂါ ေပ်ာက္ကင္းဖို႔၊ သမား ရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္က -လူနာ ခံစားေနရတဲ့ ေဝဒနာ ေပ်ာက္ကင္းဖို႔အတြက္ ထိေရာက္တဲ့ ကုသမႈေပးဖို႔ပဲ မဟုတ္လား။ ေလာကမွာ ရွိရွိသမွ် သမား သို႔မဟုတ္ ေဆးဆရာအားလံုးဟာ ဒီ ရည္ရြယ္ခ်က္ႀကီးကို ဦးထိပ္ပန္ဆင္ၿပီး အလုပ္ လုပ္ၾကတာပါပဲ။ ထိေရာက္တဲ့ ကုသမႈကို ေပး ခ်င္ရင္ ပထမဆံုး လိုအပ္ခ်က္က လူနာခံစားေန ရတဲ့ ေရာဂါေဝဒနာ ရဲ႕ အေၾကာင္းရင္းကိုသိမွ ျဖစ္မယ္ဆိုတာကို သေဘာေပါက္ လာၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ေခတ္အဆက္ဆက္ သမားေတာ္တို႔ ဟာ ေရာဂါျဖစ္ပြား ရျခင္း အေၾကာင္းအရင္း မ်ားကို ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ စံုစမ္း ခဲ့ၾကပါတယ္။ ရရွိလာတဲ့ အခ်က္အလက္၊ အေျခအေနေတြေပၚ အေျခခံၿပီး ေရာဂါျဖစ္ရျခင္း အေၾကာင္း မ်ားကို သီအိုရီမ်ား၊ အႏု မာန မွန္းဆခ်က္ (Hypothesis) မ်ားအျဖစ္ ေဖာ္ ထုတ္ခဲ့ၾကတယ္။ မွန္တာလည္းရွိ၊ မွားတာလည္း အ မ်ားႀကီးေပါ့။ အေျခအေနနဲ႔ အခ်ိန္ အခါေပၚ မူတည္ ၿပီး ေျပာင္းလဲခဲ့ၾကတဲ့ အေနာက္တိုင္းေဆးပညာရဲ႕ သမုတိသစၥာ သီအိုရီမ်ားကို အနည္းငယ္တင္ျပပါရေစ။

(က) သဘာဝလြန္ သီအိုရီ

ေရွးပေဝသဏီတုန္းက လူသားဟာ ေဝဒနာတစ္ခု ခုခံစားရၿပီ ဆိုရင္ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ရသလဲ ဆိုတာကို နက္နက္နဲနဲ စဥ္းစားႏိုင္စြမ္း မရွိခဲ့ပါ။ စားဝတ္ေနေရး ျဖစ္တဲ့ Basic Needs ကို ဦးစားေပး ေျဖရွင္း ရတဲ့ေခတ္မို႔ Safety Needs  ျဖစ္တဲ့ က်န္းမာေရးကို လွည့္ ၾကည့္ ေျဖရွင္းခ်ိန္ မရတာက တစ္ေၾကာင္း၊ က်ိဳးေၾကာင္း ဆင္ ျခင္တံု တရား အားနည္းတာက တစ္ေၾကာင္း တို႔ေၾကာင့္ ေရာဂါေဝဒနာ ရဲ႕ အေၾကာင္း တရားကို မျမင္ႏိုင္တဲ့ သဘာဝလြန္ ျဖစ္ရပ္မ်ား အေပၚ ပံုခ်လိုက္ေလ့ရွိတယ္။ မိုးနတ္မင္းႀကီး စိတ္ဆိုးလို႔၊ ေလနတ္သား က ေဒါပြ လို႔၊ မီးနတ္ကို မပူေဇာ္လို႔၊ စုန္း၊ ကေဝ၊ ေျမဘုတ္၊ ဘီလူး၊ ၿပိတၱာ၊ နာနာဘာဝ၊ တေစၧ၊ သရဲမ်ားက ေသာက္ျမင္ ကပ္ကပ္ နဲ႔ ျပဳစားလို႔ ေရာဂါျဖစ္ရတယ္ ဆိုၿပီး ယူဆ လိုက္ၾကတယ္။ ေအးေရာ၊ ခုေခတ္ေျပာေျပာေနတဲ့ ဘာမွ လာရွင္းျပမေန နဲ႔ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့။ ကုိယ့္လက္ က လြတ္ျဗြတ္ ဆိုၿပီး ေျပာခ်လိုက္တဲ့ သေဘာပါပဲ။ ထူးဆန္း တာကေတာ့ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းေခတ္၊ စူပါ အင္ ေဖာ္ေမး ရွင္း တကၠႏိုလိုဂ်ီေခတ္ လို႔ ေျပာေျပာေနတဲ့ ပစၥဳပၸန္ ကာလမွာေတာင္ ဒီသီအိုရီဟာ ကမၻာ့ေနရာ ေဒသအ ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ပန္းပန္လ်က္ ပဲ ရွိေနေသးတယ္။

(ခ) ဟန္ခ်က္ညီ သီအိုရီ  

 ေခတ္ေတြေျပာင္းၿပီး လူျဖစ္သက္ရင့္ လာတာနဲ႔ အမွ် စဥ္းစားႏိုင္စြမ္းရွိလာတဲ့ လူသားေတြဟာ လူမႈ ေရး၊ စီးပြားေရး၊ ဘာသာေရး၊ က်င့္ဝတ္ ဆိုင္ရာ အ ေတြးအေခၚမ်ား ျမင့္မားလာတာနဲ႔အမွ် ေရာဂါေဝဒနာ ဟာ ဘုရား႐ိုက္လို႔၊ နတ္ခိုက္လို႔ဆိုၿပီး အယံုႀကီးယံုေနတဲ့ အဆင့္ ထက္ ပိုၿပီး ေတြးေတာဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္းရွိလာ ၾကတယ္။ မဇၩိမက အစျပဳခဲ့တဲ့ ဟန္ခ်က္ညီ သီအိုရီ ဟာ အဲဒီေခတ္အခါက အလြန္ေရွ႕တန္းေရာက္ေသာ ေမာ္ဒန္အေတြးအေခၚသစ္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ လူ႕ခႏၶာကုိယ္ မွာ အဓိကက်တဲ့ ေလ၊ သည္းေျခရည္နဲ႔ သလိပ္ ဆိုတဲ့ ဓာတ္သံုးပါး ဟန္ခ်က္ညီညီ လည္ပတ္ေနႏိုင္ရင္ လူ ဟာ က်န္းမာေနၿပီး ဒီဓာတ္သံုးပါးအနက္ တစ္ခုခု ေဖာက္ျပန္ တာနဲ႔ ေရာ ဂါေဝဒနာ အစပ်ိဳးေတာ့တာပဲလို႔ ဒီသီအိုရီက ဆိုပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဒီသီအိုရီ ကိုပဲ ဥေရာပ၊ ဂရိေဆးပညာက ေကာ္ပီလုပ္ပါတယ္။ (ေကာ္ပီ႐ိုက္ ဥပေဒကို ဥေရာပက စတင္ခ်ိဳးေဖာက္ တာလို႔ ေျပာရမလား ၊)၊ ျမန္မာျပည္မွာ ေခတ္စားတဲ့ အာယုေဗဒ ေဆးပညာရဲ႕  မူလဘူတ ဓာတ္ႀကီးေလးပါး (ပထဝီ၊ အာေပါ၊ ေတေဇာ၊ ဝါေယာ) ဆိုတာလည္း ဒီက ဆင့္ပြား ထြက္လာတဲ့ အခက္အလက္ပါပဲ။

(ဂ) ေလသီအိုရီ

ဟန္ခ်က္ညီ သီအိုရီေခတ္ ကုန္သြားခ်ိန္မွာ ဥေရာပဘက္မွာ ေလသီအိုရီ ဆိုတာေပၚလာျပန္ တယ္။ ေရာဂါျဖစ္ပြား ရျခင္းကို မသန္႔ ရွင္းေသာ အဆိပ္အေတာက္ပါေသာ ေလပုပ္၊ ေလသိုးကို ႐ွဴမိ၊ ႐ိႈက္မိလို႔ ဆိုျပန္တယ္။ ကူးစက္ေရာဂါေတြလို႔ ဒီေန႔ ေခတ္ ရွင္းရွင္း လင္းလင္း သိထားတဲ့ ကာလဝမ္း၊ ငွက္ဖ်ား၊ ပလိပ္ စတဲ့ ေရာဂါ အားလံုးဟာ အရင္းစစ္လိုက္ေတာ့ အယုတ္ တမာ ေလဆိုးေၾကာင့္လို႔ စြပ္ စြဲပါတယ္။ သူမ်ား ေျပာ တိုင္း မယံုခ်င္ၾကသူေတြက သု ေတသနေတြ လည္း လုပ္ၾကည့္ ၾကတယ္။ ဟုတ္ေလာက္တယ္လို႔ ထင္စရာ ရွိတဲ့ အေထာက္ အထားေတြ လည္း ေတြ႕ခဲ့ၾကပါေသး။ ေနာက္ပိုင္း က်မွ ဒီအေထာက္ အထားေတြဟာ ေဆးသုေတသနမွာ သတိထားရမယ့္ တစ္ႏြယ္ငင္ တစ္စင္ပါအမွားမ်ား (Con-founders) အျဖစ္ ႏွလံုးသြင္း လက္ခံလာ ခဲ့ၾကတယ္။ ထိုေခတ္ထိုအခါ ကေတာ့ ပရမတၱသစၥာ နီးနီးေလာက္ ယံုခဲ့ၾကတယ္ေလ။ ငွက္ဖ်ား (Malaria) ဆိုတာ အီတလီစကား၊ အဓိပၸါယ္က Bad air disease တဲ့။ ေနာက္ ပိုင္းမွာ  Plasmodium ငွက္ဖ်ားပိုးေၾကာင့္ ေရာဂါရတာ၊ ဒီပိုးကို Anopheles  ျခင္က သယ္ ေဆာင္ၿပီး ဒီျခင္ကိုက္လို႔ ေရာဂါျဖစ္တာမွန္း သိ လာေပ မယ့္ အရင့္ အရင္က ေပးထားခဲ့တဲ့ နာမည္မွားႀကီးက တြင္ေနၿပီမို႔ ျပင္မရေတာ့ပါ။ ငယ္ငယ္ က ဖိုးေထာ္ လို႔ ႏႈတ္က်ိဳးေအာင္ေခၚ ခဲ့ၾကၿပီး ႀကီးလာ မွ ထက္မိုးအာကာ လုပ္ခ်င္လို႔ မရေတာ့ဘူး။ ေသရာ ပါေအာင္ ငယ္နာမည္က တြင္ခဲ့ၿပီေလ။

(ဃ) အမႈန္အမႊား သီအိုရီ

 ႏွစ္တစ္ေထာင္ အေမွာင္ႀကီးကို ေက်ာ္ျဖတ္ခဲ့ၿပီး ျပန္လည္ႏိုးထ လာခဲ့တဲ့ ဥေရာပရဲ႕ ရီေနဆြန္းကာလလို႔ သမိုင္းတြင္ခဲ့တဲ့ ၁၅ဝဝ ခုႏွစ္ေတြ ေလာက္မွာ ေပၚ ေပါက္လာတဲ့ သီအိုရီျဖစ္တယ္။ ဖရာ့ကတ္စတိုလီး ယပ္စ္ဆိုတဲ့ အီတလီဆရာဝန္တစ္ဦးက စတင္ေဖာ္ ထုတ္ခဲ့ တယ္ဆိုပဲ။ သာမန္မ်က္စိနဲ႔ မျမင္ႏိုင္တဲ့ အမႈန္ အမႊားေလးေတြ လူနာတစ္ေယာက္ ကေန ေနာက္တစ္ ေယာက္ကို ကူးစက္ရာက တစ္ဆင့္ ကူးစက္ေရာဂါေတြ ျဖစ္ပြားပါသတဲ့။ လိင္က တစ္ဆင့္ ဆစ္ဖလစ္ေရာဂါ ကူးစက္ႏိုင္တယ္ ဆိုတဲ့ လမ္းေၾကာင္းမွန္ကို ေတြ႕ခဲ့ ၿပီးခါမွ လူေတြ သိခ်င္ၾကတဲ့ အမႈန္အမႊားဆိုတာဘာလဲ၊ ဘယ္လိုလမ္းေၾကာင္းေတြက တစ္ဆင့္ ဘာေၾကာင့္ကူး ရတာလဲ ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြ ကို ေျပလည္ေအာင္ မေျဖ ရွင္းႏိုင္လို႔သူ႕ကို ထင္ရာျမင္ရာ ေလွ်ာက္ေျပာသူအျဖစ္ ကင္ပြန္းတပ္ ခံခဲ့ရရွာတယ္။

(င) အလိုအေလွ်ာက္ျဖစ္ပြားျခင္း သီအိုရီ

 ေရာဂါဆိုတာ သူ႕ဖာသာသူ ျဖစ္ခ်င္တဲ့ အခ်ိန္မွာ တားမႏိုင္၊ ဆီးမရနဲ႔ အလိုအေလ်ာက္ ျဖစ္ေတာ့တာ ပဲဆိုတဲ့ သီအိုရီ တစ္ခု ေခတ္စား ခဲ့ပါေသးတယ္။ ေခတ္ ေနာက္ျပန္ဆြဲ႐ံုမက ေရွ႕က ေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့ လူသားရဲ႕ က်ိဳးေၾကာင္း ဆင္ျခင္တံုတရားနဲ႔ အသိဥာဏ္ေတြကို ပါ ေျမာင္းထဲ ဆြဲခ်လိုက္တဲ့ သီအိုရီပါပဲ။ ဒီလိုသာ ဆိုရင္ ေတာ့ ေရာဂါ ဆိုတာျဖစ္ခ်င္တဲ့ အခ်ိန္ထျဖစ္ၿပီး ေပ်ာက္ ခ်င္တဲ့ အခ်ိန္ ေပ်ာက္လိမ့္မေပါ့။ သမားေတာ္ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြကို ဘဇာေၾကာင့္ အားကိုးေနရဦးမွာလဲလို႔ လူေတြ ထင္ေယာင္ထင္ မွားျဖစ္ေစတဲ့ အထိ ေဆးပညာ ကို အိုးမည္းသုတ္ခဲ့တဲ့ သီအိုရီပါပဲ။

(စ) ပိုးမႊား သီအိုရီ
ေရွ႕ကတင္ျပခဲ့တဲ့ သီအိုရီ အားလံုးနီးပါးဟာ အ ခ်ိဳ႕က ကိုယ္ထင္ရာ ကိုယ္ေျပာၾကတာ။ အခ်ိဳ႕က သိပၸံ ပညာကို အတိုင္းအတာ တစ္ခုထိ အသံုးခ်ၿပီး ေဖာ္ ထုတ္ခဲ့ၾကတာဆိုေပမယ့္ သိပၸံနည္းက် အစစ္ေဆးခံ ႏိုင္တဲ့ ေဒါင္ေဒါင္ျမည္ တစ္ခုမွမပါခဲ့ပါ။ ဒီလိုနဲ႔ပဲ ေဆး ပညာသမားေတာ္မ်ားဟာ ကာလတစ္ ေလွ်ာက္လံုး ေပ်ာက္ေသာလမ္း မွာ စမ္းတဝါးဝါး ျဖစ္ ေနရာက ၁၉ ရာ စု ေႏွာင္း ပိုင္းေလာက္ မွာ ေမွ်ာ္ လင့္ခ်က္ ေရာင္ ျခည္သစ္ ေပၚထြန္းလာခဲ့ပါတယ္။ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၆၇ဝမွာ အန္ သိုနီလူဝင္ဟုတ္ ဆိုတဲ့ပုဂၢိဳလ္ အဏု ၾကည့္ မွန္ဘီလူးကို စတင္တီထြင္လိုက္ ရာက ဒီပစၥည္းေလး ေက်းဇူးနဲ႔အရင္က မျမင္ခဲ့ မသိခဲ့တဲ့ အသိသစ္ေတြရလာၾက တယ္။ ဖိုးသူေတာ္ မ်က္စိလည္ရင္ ဆြမ္း ဆန္ မ်ားမ်ားရတတ္သလို၊ ပညာရွင္ေတြ မ်က္စိလည္ရင္ အသိသစ္မ်ားမ်ား ရတတ္ ပါတယ္။ ျငင္းၾကရင္း၊ ခံုၾကရင္း၊ ေဟာ တစ္ ေကာင္၊ ေဟာတစ္ေကာင္ရွာလို႔ ေတြ႕ရင္းနဲ႔ပဲ ေရာဂါေတြဟာ Microbe ေခၚ မ်က္စိနဲ႔ မျမင္ ႏိုင္တဲ့ ပိုး မႊားေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ ရတယ္ ဆိုတာကို တျဖည္းျဖည္း လက္ခံလာခဲ့ၾကပါတယ္။

လူဝီပါစခ်ာ(၁၈၂၂-၁၈၉၅) လက္ထက္မွာ ေတာ့ ဒီအႏုမာန အယူအဆကို ခိုင္ခိုင္မာမာ သက္ ေသျပႏိုင္ခဲ့တယ္။ တီဘီပိုး ကိုေဖာ္ထုတ္ သူ ေရာဘတ္ ေကာ့ခ်္ ဆိုရင္ Koch’s Postulate ဆိုတဲ့ ကိုယ္ပိုင္ အယူအဆ တစ္ရပ္ကို ရဲရဲေတာက္ေဖာ္ ထုတ္ခဲ့တယ္။ သူ႕အဆိုကို လြယ္လြယ္ေျပာရရင္ -ေရာဂါသည္ မ်က္စိ ျဖင့္ မျမင္ႏိုင္ေအာင္ ေသးငယ္ေသာ ပိုးမႊားမ်ား ေၾကာင့္ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရာဂါသည္ လူနာတိုင္း ၏ ခႏၶာကိုယ္တြင္ ေရာဂါပိုး မ်ားရွိ၏။ ထုိေရာဂါပိုးတို႔ကို လူနာ၏ ခႏၶာကိုယ္မွ တစ္နည္းနည္းျဖင့္ ထုတ္ယူၿပီး အဏုၾကည့္မွန္ ဘီလူးျဖင့္ ၾကည့္လွ်င္ ပိုးေတြ႕ကို ေတြ႕ ရမည္။ Culture လုပ္ၿပီး ေမြးျမဴလွ်င္ ပိုးမ်ားေပါက္ ဖြားရမည္။ ေပါက္ဖြားလာေသာ ပိုး တို႔ကို ေရာဂါကင္း စင္သည့္ လူ သို႔မဟုတ္ သတၱဝါတစ္မ်ိဳးမ်ိဳး၏ ခႏၶာ ကိုယ္တြင္း ျပန္လည္ သြတ္သြင္းေပးႏိုင္လွ်င္ ပထမ ပိုးထုတ္ယူ လိုက္ သည့္ လူနာခံစားခဲ့ရသည့္ ေရာဂါ ေဝဒနာ အတိုင္း ထပ္တူထပ္မွ် ေရာဂါျဖစ္ပြားေစရမည္။ တူညီေသာ ေရာဂါ ခံစားေန ရသူ ေဝဒနာ သည္တိုင္း၏ ခႏၶာကိုယ္မွ ထုတ္ယူလိုက္ေသာ ေရာဂါပိုးသည္ တစ္ မ်ိဳးတစ္စား တည္းသာ ျဖစ္ေစရမည္။ ဤမွန္ေသာ သစၥာ တရားကို ငါ ေတြ႕ရွိခဲ့သည္။ ေဖာ္ျပပါ ပတ္လည္ ႐ိုက္သေဘာ တရားကို ေတြ႕ရွိေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၿပီး လက္ခံ ခ်င္စရာ အေထာက္ အထား မ်ားကို တီဘီပိုးနဲ႔ သက္ ေသျပႏိုင္ခဲ့ေပမယ့္ တီဘီပိုးရဲ႕ မ်ိဳးတူ မူကြဲညီအစ္ကို ေတာ္ အနာႀကီးေရာဂါပိုးနဲ႔ ႀကံဳရတဲ့အခါမွေတာ့ သူ႔ပတ္လည္ ႐ိုက္သေဘာ တရားႀကီး ဒူးေထာက္လက္ ေျမႇာက္ရေလာက္ေအာင္ ပိုးတို႔၏ မာယာ နဲ႔ႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရ ရွာတယ္။ ဘာ ပဲေျပာေျပာ ပိုးမႊားသီအိုရီဟာ သူ႕ေရွ႕က ေနာင္ေတာ့္ ေနာင္ေတာ္ သီအိုရီ အားလံုးထက္ အျပတ္အသတ္ တိက်ၿပီး သိပၸံနည္းက်တယ္ ဆို တာ ကိုေတာ့ မျငင္းႏိုင္ပါ။

(ဆ) သံုးေခ်ာင္းေထာက္ သီအိုရီ

ပိုးမႊားသီအိုရီကို ေျခာက္ပစ္ကင္း သဲလဲ စင္အျဖစ္ အေနာက္တိုင္း ေဆးပညာရွင္ အားလံုး တညီတၫြတ္ တည္း လက္ခံခဲ့ ၾကေပမယ့္ အခ်ိန္ ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် လစ္ကြက္၊ ဟာကြက္ ကေလးေတြကို ေတြ႕လာရျပန္ တယ္။ ေရာဂါတိုင္းဟာ ပိုးေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ကူးစက္ေရာ ဂါမ်ား မဟုတ္၊ ပိုးေၾကာင့္ျဖစ္တယ္ဆိုေစဦးေတာ့ ပိုးရွိ ေန႐ံု သက္သက္နဲ႔ ေရာဂါရေလာက္တဲ့ အထိ အျဖစ္မ ဆိုးႏိုင္ဘူး ဆိုတာ ေတြ႕လာ ခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေရာဂါ တစ္ခုျဖစ္ပြားဖို႔ အတြက္ အနည္းဆံုးအေၾကာင္း တရားသံုးပါး ဖိုခေနာက္ဆိုင္ ဆံုဖို႔ လိုအပ္တယ္လို႔ ယူဆ လာခဲ့ၾကျပန္ပါတယ္။ ေရာဂါျဖစ္ပြားေစေသာ  လက္ သည္တရားခံ (Agent)၊ ေရာဂါ လက္ခံမည့္သူ (Susceptible Host) နဲ႔ အထက္ပါ အေၾကာင္း ႏွစ္ပါး ဖူးစာဆံုေအာင္ ဖန္တီးေပးႏိုင္ေသာ ပတ္ဝန္းက်င္ (Suitable Environment) ဆိုတဲ့ ဒီအေၾကာင္း သံုးပါး ရင္ဆိုင္ဆံုေတြ႕ပါမွ ဘယ္ေရာဂါမဆို ျဖစ္ပြားတတ္ ပါသတဲ့။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဒီအေၾကာင္း သံုးပါးကို ေရာဂါျဖစ္ပြားမႈ ႀတိဂံ၏ အနားစြန္းေထာင့္ သံုးဖက္ (Epidemiological Triad of Causation) လို႔ ေခၚ ခဲ့ၾကပါတယ္။

(စ်) ပင့္ကူအိမ္ သီအိုရီ

ဒုတိယကမၻာစစ္ အၿပီး စစ္ေအးကာလ မ်ားမွာ ေရွးယခင္က လူသားကို ပံုမွန္ႏွိပ္စက္ေနက် ကူးစက္ ေရာဂါမ်ား အျပင္ မကူးစက္ႏိုင္ေသာ နာတာရွည္ေရာဂါ မ်ားဆိုတဲ့ ေနာက္ထပ္ ေရာဂါေဖာက္သည္ႀကီး တစ္ဦး တိုးလာပါတယ္။ ႏွလံုးေသြးတိုး၊ ဆီးခ်ိဳ၊ ကင္ဆာ အစ ရွိတဲ့ ေရာဂါ မ်ားေပါ့။ တစ္ေက်ာင္းတစ္ဂါထာ၊ တစ္ရြာ တစ္ပုဒ္ဆန္း ဆိုသလိုပဲ ဒီေရာဂါေတြက ကူးစက္ေရာဂါ ေတြနဲ႔ သေဘာ သဘာဝ ခ်င္း အင္မတန္ကြဲလြဲတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခ်ိန္ေပးၿပီးေလ့လာၾကရျပန္ေရာ။ ေရာဂါ ျဖစ္ေစတဲ့ပိုးဟာ ဒီမွာေဟ့လို႔ လက္ညိႇဳးထိုးျပၿပီး တရားခံ ရွာလို႔လည္း မရ၊ လက္သည္လည္း တိတိပပ မရွိ၊ ဟိုဟာေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ႏိုင္၊ ဒီဟာေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ႏိုင္၊ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ လက္သည္ေတြ ကလည္း အနမ တဂၢ၊ ဒါကပဲ မကူးစက္တတ္တဲ့ ေရာဂါမ်ားရဲ႕ Trademark ျဖစ္ လာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဒီေရာဂါ မ်ိဳးေတြရဲ႕ ျဖစ္ႏုိင္ဖြယ္ရွိေသာ လက္သည္မ်ား (Risk Factors) ကို ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္လာၾကရတယ္။ အနာႀကီးေရာဂါ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္၊ Mycobacterium Leprae ေၾကာင့္ ျဖစ္ဆိုရင္ ပြဲသိမ္းေပမယ့္ ႏွလံုး ေသြးေၾကာက်ဥ္းေရာဂါ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္၊ ႏွလံုးေသြး ေၾကာ က်ဥ္း ပိုးေၾကာင့္ျဖစ္- လုပ္လို႔ မရပါ။ ေဆးလိပ္ေသာက္လို႔၊ ေသြးတိုး အခံရွိ လို႔၊ ဝလို႔၊ ထိုင္းမိႈင္းလို႔၊ အဆီအဆိမ့္ အလြန္အၾကဴးစား လို႔၊ ကိုယ္ လက္လႈပ္ရွား အားကစားကို ေဝရာမဏိလို႔၊ ေဒါသက ေက်ာမတက္ေနလို႔ စသည္ျဖင့္ တရားခံစာ ရင္းကတသီတတန္း ႀကီး ထြက္လာ ပါတယ္။ ဒါေတြကို မွ အဓိက တရားခံ၊ သာမည တရားခံ ျပန္ခြဲ၊ စာရင္းျပဳ စု၊ ဒီတရားခံေတြ ထဲမွာလည္း အခ်င္းခ်င္း ျပန္ၿပီး အား ေပး အားေျမႇာက္ျပဳေနၾကေသး။ အားကစားမလုပ္၊ အစားခ်ည္း နင္းကန္တြန္းစားလို႔၊ ဝလို႔ ေသြးတိုး အဆီ ပိတ္ အစရွိသျဖင့္ အမယ္ဘုတ္ ခ်ည္ခင္၊ ပင့္ကူအိမ္ လို႐ႈပ္ရွက္ခတ္ေနတဲ့ အတြက္ ဒီေနာက္ဆံုးေပၚ ေရာ ဂါမ်ားရဲ႕ ျဖစ္ပြားမႈ ပံုစံက ယေန႕ေခတ္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း ရဲ႕ ပံုစံအတိုင္း မ်က္စိ ေနာက္စရာ ႐ႈပ္ေထြးလွပါတယ္။ ပင့္ကူအိမ္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း ရဲ႕ ပင့္ကူအိမ္ေရာဂါ သီအို ရီေပါ့ေလ။

သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္ သမားဆိုတဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြ၊ သိပၸံ ပညာရွင္ေတြဟာ ဦးေႏွာက္၊ အခ်ိန္၊ သိကၡာ၊ ေသြး၊ ေခြၽး၊ မနည္းလွတဲ့ Resources  ေတြကို အရင္းတည္ၿပီး ေဝဒနာ အရင္းတည္ရာ ေရာဂါရဲ႕ ဇာစ္ျမစ္ေတြကို ဘာ လို႔မ်ား နာနာက်င္က်င္၊ ပင္ပင္ ပန္းပန္း ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ ၾကရသလဲ၊ အေျဖကေတာ့ သမားတို႔ရဲ႕ တစ္ခုတည္း ေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ လူနာ ခံစားေနရတဲ့ ေဝဒနာ သက္သာေပ်ာက္ကင္း စိမ့္ေသာငွာ ထိေရာက္တဲ့ ကုသ မႈကို ေပးခ်င္တဲ့ အတြက္ပဲ မဟုတ္ပါလား…။

Juan

Comments (0)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*