ရန္ကုန္ကျပား

ရန္ကုန္ကျပား
July 4, 2016 Asian Fame

5:09 am
ရန္ကုန္ကျပား

kyu

ရန္ကုန္သည္ ျမန္မာတိုင္းရင္းသားလည္းမစစ္၊ မြန္တုိင္းရင္းသားလည္းမစစ္။ မြန္ ျမန္မာကျပားျဖစ္သည္။ မြန္ျမန္မာကျပား ရန္ကုန္သည္ သူ၏ေခါင္းကိုင္ဖခင္ Godfather ၊ အညာေျမ ေရႊဘိုသားႀကီး အေလာင္းဘုရားဘြဲ႕ခံ ဦးေအာင္ေဇယ်ကို ထာဝစဥ္သတိတရ ေက်းဇူးသိမွတ္လ်က္ရွိသည္။ ရန္ကုန္၏ မူလအမည္မွာ ဒဂံု။ သို႔ေသာ္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕၏အထင္ကရ၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အထြတ္အထိပ္ ဂုဏ္က်က္သေရ။ တစ္ကမၻာလံုးအတြက္ အံ့ဖြယ္ရတနာတစ္ပါးျဖစ္ေသာ ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီး၏ ဘြဲ႕မည္ေတာ္ကို “ေလးဆူဓာတ္ပံုေရႊတိဂံု” ဟု ေရးေနၾကသည္။ ဘာေၾကာင့္ “ေရႊဒဂံု” လို႔ မေရးၾကတာလဲဟု ရန္ကုန္ကျပားက မေက်မနပ္ ေဒါပြေနသည္။ ထုိအခါ ရန္ကုန္ရွိ အမ်ဳိးသားျပတုိက္ထဲမွ ေရွးေဟာင္းဂႏၱဝင္ သတ္ပံုက်မ္း ေပစာအုပ္မ်ားက မွန္ဗီ႐ိုႀကီးမ်ားထဲမွာ မိမိတို႔ အက်ဥ္းက်ေနၾကရသည့္ ဘဝမ်ားကို ေမ့ေလ်ာ့ကာ တအုန္းအုန္း ရယ္ေမာၾကသည္။ ” ဟ့ဲ..ကျပားရန္ကုန္၊ Hybrid Yangon ဟု သေရာ္ၾကသည္။

မြန္ျမန္မာကျပားရန္ကုန္သည္ ၁၈၅၂ ခုႏွစ္တြင္ စိတ္ႏွလံုးညႇဳိးခ်ံဳး ႀကိမ္မီးအံုးသို႔ ေသာကဗ်ာပါဒႀကီးစြာ ခံစားခဲ့ရသည္။ ထုိႏွစ္တြင္ နယ္ခ်ဲ႕ အဂၤလိပ္တပ္ဖြဲ႕သည္ ရန္ကုန္ရွိ ျမန္မာခံတပ္မ်ားကို လက္နက္အသာ စီးျဖင့္ ဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္သည္။ ရန္ကုန္ကျပားကေလးသည္ ေသြးရဲ၊ သံရဲ အသုဘလူေသအေလာင္းေတြ ကို မၾကည့္ဝံ့သျဖင့္ မ်က္ႏွာကိုဝွက္ ထားခ့ဲသည္။ ျမန္မာတပ္တို႔႐ႈံးနိမ့္ၿပီး ဆုတ္ခြာလာရေသာအခါ ရန္ကုန္ကျပား ႐ႈိက္ႀကီးတငင္ငိုေၾ<ြကးခဲ့သည္။

နယ္ခ်ဲ႕အဂၤလိပ္တုိ႔က ရခိုင္၊ တနသၤာရီႏွင့္ ေအာက္ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းပိုက္မိခ်ိန္တြင္ ရန္ကုန္ကျပား တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ်ားလာသည္။ မၾကာမီ မိမိ၏ကျပားစစ္မွန္မႈကို ဖ်က္ဆီးေတာ့မည့္ အေျခအေန၊ အလားအလာကို ရန္ကုန္ကျပား ေတြ႕ျမင္ေနရသည္။ နယ္ခ်ဲ႕အဂၤလိပ္သည္ အိႏၵိယသား ေက်းကုလား ေျမာက္ျမားစြာကို ျမန္မာျပည္ထဲသို႔ သြတ္သြင္းလာရင္း ရန္ကုန္ကျပား ကိုယ္တုိင္ ေက်းကုလားမ်ားႏွင့္ ေသြးေႏွာခံရသည္။ နယ္ခ်ဲ႕အဂၤလိပ္က ရန္ကုန္ကျပားကို ” ေသြးေႏွာတာ ဘာမွမဆန္းဘူးငါ့လူ။ ငါတို႔အဂၤလိပ္ေတြလည္း ႀကံဳရာမွာေသြးေႏွာတာပဲ။ စေကာ့ Scot ေတြန႔ဲေသြးေႏွာတယ္။ အုိင္းရစ္ Irish ေတြနဲ႔ေသြး ေႏွာတယ္။ ငါတုိ႔ကြၽန္းစုရဲ႕အျပင္က ဆိုရင္ ျပင္သစ္ေတြ၊ ဂ်ာမန္ေတြနဲ႔ ေတာင္ ေသြးေႏွာခဲ့တာပဲ။ ကျပားျဖစ္သြားတာ ဂုဏ္ငယ္စရာမရွိပါဘူး” ဟု အားေပးႏွစ္သိမ့္စကားဆိုသည္။ မၾကာမီ ရန္ကုန္ကျပားသည္ နယ္ခ်ဲ႕ အဂၤလိပ္ေတြ၊ ေက်းကုလားေတြႏွင့္ ေသြးေႏွာကာ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕လယ္ေကာင္တစ္ဝိုက္၌၊ ခရစ္ယာန္ဘုရားရွိခိုး ေက်ာင္းမ်ား၊ ဟိႏၵဴဝတ္ေက်ာင္းမ်ား၊ မြတ္ဆလင္ဗလီမ်ား အၿပဳိင္းအ႐ိုင္းေပၚလာသည္။ သိဂၤုတၱရကုန္းေတာ္ ေပၚမွ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ျမတ္က ခပ္မဆိတ္ေနေတာ္မူသည္။ ဆူးေလ ဘိုးဘုိးႀကီးခမ်ာ ခရစ္ယာန္တို႔၏ ဧမာေႏြလဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းႏွင့္ မြတ္ဆလင္ဗလီႀကီးတစ္ခုၾကားမွာ ပုဏၰားတိုင္လုိလို ဘာလိုလိုႏွင့္ မလႈပ္မေျခာက္ ရပ္ေနသည္။ ” ေဟး ..ဗုိလ္တေထာင္၊ ကြၽႏ္ုပ္ကို မကယ္ႏုိင္ေတာ့ဘူးလား” ဟု အေရွ႕အရပ္ မလွမ္းမကမ္းမွာတည္ရွိေနေသာ ဗိုလ္တေထာင္ေစတီထံ ဆူးေလ ဘိုးဘိုးႀကီးက လွမ္းေအာ္သည္။

ရန္ကုန္ကျပားသည္ မိမိအျဖစ္ကို မိမိယူက်ံဳးမရ အပူလံုးၾ<ြကလ်က္ရွိသည္။ တစ္ၿမဳိ႕လံုး မည္းေမွာင္ေနသည္ဟုထင္ရေလာက္ေအာင္ ေက်းကုလားေတြ ၾကက္ပ်ံမက်စည္ကား ေနပါေရာ့ကလား။ ေက်းကုလား သူေဌးေတြလည္းပါသည္။ ေက်း ကုလား ေခါင္းရြက္ဗ်တ္ထိုး ေစ်းသည္ေတြလည္း ရွိၾကသည္။ ဇာတ္ နိမ့္ေတြက ေရႏွင့္ မိလႅာဌာနကို တာဝန္ယူၾကသည္။ ရန္ကုန္ ေဆး ႐ံုႀကီးတြင္ ဆရာဝန္မွအစ၊ တံျမက္လွည္းသမား ဂ်ာ႐ူးဝါးလားအထိ ေက်းကုလားေတြသာ ႀကီးစိုးသည္။ ေဆး႐ံုရင္ခြဲတုိက္ကို ေျပးၾကည့္ လုိက္ဦး။ အေလာင္းကို လိုအပ္သလို ခြဲစိတ္လွီးျဖတ္ေပးေနသူမွာ ေက်းကုလား။

” အိမ္း..ေမာင္မင္းတို႔ေရာက္လာၾကတာ ေတာ္ေတာ္ကေလး ဟန္က်သကြယ္။ င႐ို႕ တေကာင္း အဘိရာဇာ သာကီႏြယ္ဗမာေတြက မင္းတုိ႔ အခုလုပ္ေနၾကတဲ့ အလုပ္မ်ဳိး ကို ကမၻာဦးအစ၊ မဟာသမၼတမင္း လက္ထက္ကတည္းက လုပ္ခ့ဲၾကတာမဟုတ္ဘူး” ရန္ကုန္ကျပားက မသိမသာ ၾ<ြကား၍ ေက်းကုလားကို ႏွိမ္သည္။ ေနာင္ ႏွစ္ ၁ဝဝ ေက်ာ္မွ်ၾကာေသာအခါ ေရွးက ေက်းကုလားတုိ႔လုပ္သြားေသာ အလုပ္မ်ားကို ကိုယ့္ဘာသာ ကိုယ္ေရႊဘြဲ႕ခံခဲ့ၾကသည့္ ေရႊဗမာေတြ ကိုယ္တုိင္လုပ္ေနၾကရေတာ့သည္။ ကိုလိုနီေခတ္ဦးပိုင္းတြင္ ရန္ကုန္ကျပား ႀကဳိတင္စိုးရိမ္မိသကဲ့ သုိ႔ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕တြင္ ေက်းကုလားတုိ႔ လႊမ္းမိုးလာၾကသည္။ ဆိပ္ကမ္းကူလီ ေလာကမွာ ေက်းကုလားေတြ ႀကီးစိုး ထားၾကသျဖင့္ ျပႆနာျဖစ္ၾကေသာ အခါ အင္အားနည္းေသာ ေရႊဗမာ ကူလီေတြ ထိပ္ေပါက္ေခါင္းကြဲ၊ ေသြးရဲသံရဲျဖစ္ကုန္ၾကသည္။ ေနာင္ တစ္ခ်ိန္၌ ဘာသာေရးေဝဖန္မႈပါ ေသာ “အနာကာလီ” အမည္ရွိ အိႏၵိယ႐ုပ္ရွင္၏ ပေယာဂေၾကာင့္ ရန္ကုန္တြင္ ေက်းကုလားအခ်င္း ခ်င္းပင္ ျဖစ္ၾကလင့္ကစား ဟိႏၵဴႏွင့္ မြတ္ဆလင္တုိ႔ ႐ိုက္ပြဲဆင္ႏႊဲၾကေလသည္။

ေက်းကုလားတို႔ႏွင့္ မေရွးမေႏွာင္းကာလမွာပဲ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေရွ႕ေျမာက္ႏွင့္ အေရွ႕ဘက္လမ္း ေၾကာင္းမ်ားကေန “အီးစံကြားလား၊ ဘိုကြားလား” ဟု သံၿပဳိင္ဟစ္ေအာ္ကာ အသားဝါ “စိန” လူမ်ဳိးေတြ အအံုလုိက္၊ အခဲလိုက္ တိုးဝင္လာၾကကာ ရန္ကုန္အေနာက္ပိုင္းမွာ ေနရာယူ စုေဝးလိုက္ၾကသည္။ သူတို႔က အစြန္းေရာက္စီးပြားေရးဝါဒီေတြ ျဖစ္ၾကသည္။ စီးပြားေရးတြင္ သမာအာဇီဝ၊ မိစၧာအာဇီဝဟူ၍ မခြဲျခား။ အက်ဳိးအျမတ္ရရွိေရးသာပဓာန။ သို႔ျဖင့္ ရန္ကုန္ကျပားသည္ စိန တို႔၏ ေပ်ာ္ပြဲစား႐ံု၌ စိမ္ရည္ကိုလည္း ေသာက္မ်ဳိ၏။ ကြမ္းပံုကိုလည္း မီးၿမႇဳိက္႐ွဴသြင္း၏။ “ကြိတ္”ဟုေခၚ ေသာ လူနတ္သမီးေတြႏွင့္လည္း ေမြ႕ေလ်ာ္၏။ ေငြစေၾကးစရႊင္ေသာအခါ စိနတို႔၏ ေလးေကာင္ဂ်င္ဝိုင္းမွာ ကံစမ္း၏။

သို႔ျဖင့္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏုိင္ငံလြတ္လပ္ေရးရခဲ့ေသာအခါ ရန္ကုန္ကျပားမွာ ကျပားအစစ္အမွန္ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ကကတစ္လိုလုိ၊ ကသေပါင္းလိုလို ျဖစ္လာေတာ့ သည္။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ႏွစ္ေပါင္း ၆ဝ ေက်ာ္လာေသာအခါ ရန္ကုန္ကျပားသည္ Globalization တံခါးမရွိဓားမရွိ စီးပြားေရးလႈိင္းလံုးႀကီးထဲမွာ အလုိက္သင့္ေရြ႕ေမ်ာရင္း သူ႔ကုိယ္သူ ျပန္ၾကည့္လိုက္ေသာအခါ မြန္ျမန္မာ ကျပားမဟုတ္ေတာ့ဘဲ ဥေရာပယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ အာရွ ယဥ္ေက်းမႈတုိ႔ အခ်ဳိးမညီစြာ ေပါင္းစပ္ထားေသာ သတၱဝါတစ္ေကာင္ ျဖစ္ေနေၾကာင္း အထိတ္တလန္႔ ေတြ႕ ရွိလိုက္ရသည္။

ရန္ကုန္ကျပားသည္ မဟာ ဗႏၶဳလပန္းၿခံ ေျမာက္ဘက္အဝင္ ေလွကားထစ္မ်ားေပၚမွာထုိင္ရင္း တ႐ုတ္ျပည္မွထုတ္လုပ္ေသာ အေမရိကန္စီးကရက္ကို ဖြာ႐ႈိက္ေန သည္။ စီးကရက္ဖြာ႐ႈိက္ရင္း ရန္ကုန္ ကျပားက ၿမဳိ႕ေတာ္ခန္းမအေဆာက္ အအံုႀကီးကို လွမ္းၾကည့္ၿပီး ၿပဳံးလိုက္သည္။ “အသင့္ဒီဇုိင္းကလည္း အကြၽႏ္ုပ္လိုကျပားပါပဲ” ရန္ကုန္ကျပားက ပန္းၿခံထဲသို႔ လွည့္ၾကည့္လိုက္ျပန္သည္။ အတြဲတစ္တြဲသည္ ထီးကေလးကြယ္၍ ဥေရာပအနမ္းပံုစံျဖင့္ ေလာကႀကီး ကို ေမ့ေနၾကသည္။ ရန္ကုန္ကျပား မ်က္စိလႊဲလုိက္ေသာအခါ တိုယိုတာ ကုမၸဏီမွထုတ္လုပ္ေသာ ကျပားကားတစ္စီးက သူ႔ေရွ႕လာရပ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ ကားထဲကေန အေမရိကန္ျမန္မာကျပား သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို ကျပားအဆိုေတာ္တစ္ေယာက္ သီဆိုသည့္ သီခ်င္းသံက ရန္ကုန္ကျပား၏ေသာတအာ႐ံုကို လာေရာက္ပြတ္သပ္သည္။ “ကျပားေတြခ်ည္းပဲ..ကျပား ေတြခ်ည္းပဲ။ ဘာမွမစစ္ေတာ့ဘူး” ဟု လည္ေခ်ာင္းသံႀကီးျဖင့္ ေအာ္ဟစ္ရင္း ရန္ကုန္ကျပားသည္ မဟာ ဗႏၶဳလလမ္းမႀကီးေပၚသို႔ ႐ူးေၾကာင္ မူးေၾကာင္ျဖင့္ ထြက္ေျပးသည္။ သူ႔ကို ကားရွင္းစဥ္တစ္ရွိန္ထိုးေမာင္းႏွင္ လာေသာ ဂ်ပန္တ႐ုတ္ကျပား ဆလြန္းကားတစ္စင္းက တည့္တည့္ ႀကီးဝင္ “ေအာင္း” လိုက္ေတာ့သည္။

ၾကဴးႏွစ္

Comments (0)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*