လြတ္လပ္ေရးရစ ရန္ကုန္ (၅)

လြတ္လပ္ေရးရစ ရန္ကုန္ (၅)
March 30, 2017 Asian Fame
လြတ္လပ္ေရးရစ ရန္ကုန္ (၅)

mkm30

1956 ခုႏွစ္တြင္ ဗဟန္းၾကား ေတာရလမ္းက အိမ္မ်ားအားလံုး ဖ်က္သိမ္းရသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔မိသားစု ေရႊဂံုတိုင္လမ္းက လြင္လြင္႐ံုႏွင့္ မ်က္ ေစာင္းထိုးေလာက္က အိမ္တစ္ အိမ္ ၏ ေအာက္ထပ္ကို ငွားေနရသည္။ ေနာက္မၾကာမီ ေရႊဂံုတိုင္ အုတ္ လမ္းနားက “ရိပ္သာကုန္း” ဆိုေသာ ရပ္ကြက္ကေလးသို႔ ေျပာင္းရျပန္ သည္။ အိမ္ကေလး တစ္ခန္းငွားၿပီးေနရသည္။ ေနာက္မၾကာမီ ထိုရပ္ကြက္ဖ်က္ရျပန္သည့္အတြက္ ေရတာရွည္လမ္းေဟာင္းထိပ္က ကုန္းငယ္ေပၚတြင္ ရပ္ကြက္အသစ္ ဖန္ တီးၾကသည္။ “မဂၤလာရိပ္သာ” ဟု နာမည္ေပးသည္။ ထိုရပ္ကြက္မွာ ေျမကြက္တစ္ကြက္ရ၍ အိမ္ေဆာက္ရသည္။ ၁၉၅၉ ခုႏွစ္က်ေတာ့ ထိုရပ္ ကြက္ အပါအဝင္ ရပ္ကြက္အေတာ္ မ်ားမ်ား ဖ်က္သိမ္းခံရၿပီး ေတာင္ဥကၠ လာပ၊ ေျမာက္ဥကၠလာပ၊ သာေကတ ဆိုေသာၿမိဳ႕သစ္ သံုးၿမိဳ႕တည္သည့္အတြက္ ေတာင္ဥကၠလာပသို႔ ေရာက္ ရျပန္သည္။ ေတာင္ဥကၠလာပ ေရာက္မွ အိမ္ေျခရာေျခတည္ၿပီး ဣေႁႏၵရသြားေတာ့သည္။ ၃ႏွစ္ အတြင္း အိုးအိမ္အတည္တက် မျဖစ္ဘဲ ေျပာင္းရေရႊ႕ရသည့္ ဘဝပါ။

ေရႊဂံုတိုင္မွာေနစဥ္က အိမ္နီး ခ်င္းျဖစ္ေသာ သူငယ္ခ်င္း ကာတြန္း ဝင္းေမာင္ (မိေမာ္ေမမကာတြန္းျဖင့္ ထင္ရွားသူ – ကြယ္လြန္)ႏွင့္အတူ တိတ္ဆိတ္ေသာေနရာတစ္ခုမွာ စာသြားက်က္ၾကရသည္ကို သတိရမိ သည္။ ထိုေနရာမွာ အျခားမဟုတ္ပါ။ အာဇာနည္ကုန္းရွိ အာဇာနည္ႀကီး မ်ား၏ အုတ္ဂူေတြနားမွာျဖစ္သည္။ အိမ္ ေနာက္က ကုန္းျမင့္ကေလးေပၚ တက္လိုက္လွ်င္ အာဇာနည္ကုန္းသို႔ ေရာက္သည္။ သူငယ္ခ်င္း၂ေယာက္ စာေမးပြဲနီးခ်ိန္မွာ အာဇာနည္ကုန္း က အုတ္ဂူေတြကိုေက်ာမွီၿပီး ေအး ေအးေဆးေဆးစာက်က္ၾကသည္။ ေလကေလးတျဖဴးျဖဴးႏွင့္ စာက်က္၍ ေကာင္းသည္။ လူလည္း ရွင္းသည္။ ယခု ျပန္စဥ္းစားၾကည့္ ေတာ့ ထူးဆန္းေနသလိုထင္ရသည္။ “စာက်က္စရာ ေနရာရွားလို႔ဟယ္” ဟု လူႀကီးေတြက ေျပာၾကသည္။

၁၉၅၅ခုႏွစ္ေလာက္မွာ ေငြေၾကး စနစ္ေျပာင္းလဲသည္ကိုလည္း မွတ္မိေနသည္။ မူလက “၆၄ျပားမွာ ၁က်ပ္” စနစ္ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္ကစၿပီး “ျပား ၁ဝဝမွာ ၁က်ပ္” စနစ္သို႔ ေျပာင္းသည္။ ၆၄ျပားလွ်င္၁က်ပ္ စနစ္တုန္းက သခ်ၤာတြက္လွ်င္ “၃ပိုင္ ၁ျပား၊ ၄ျပား ၁ပဲ၊ ၁၆ပဲ ၁က်ပ္” ဟု တြက္ရသည္။ “က်ပ္ – ပဲ – ပိုင္၊ သခ်ၤာပုစၧာမ်ားျဖစ္သည္။ ျပား၁ဝဝ လွ်င္ ၁က်ပ္စနစ္ေျပာင္းေတာ့ “က်ပ္ – ျပား” စနစ္ျဖင့္ တြက္ရသည္။ “၆၄ ျပား ၁က်ပ္” စနစ္တုန္းက အေသးဆံုး ပိုက္ဆံမွာ “၁ပိုင္” ျဖစ္သည္။ ပိုင္ေစ့ မွာ ေၾကးျပားအဝိုင္း ေသးေသး ကေလးျဖစ္သည္။ ၿပီးေတာ့ ျပားေစ့၊ ပဲေစ့၊ မူးေစ့၊ မတ္ေစ့၊ ငါးမူးေစ့ဟူ ၍ ပိုက္ဆံအေၾ<ြကေစ့မ်ား ရွိသည္။ ၁က်ပ္က်ေတာ့ က်ပ္ေစ့လည္းရွိ သည္။ က်ပ္တန္စကၠဴလည္းရွိသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ေရာက္စက အေသးဆံုး ထားသံုးရေသာ ပိုက္ဆံ မွာေသာ ပဲေစ့ျဖစ္သည္။ ပိုင္ေစ့တို႔ ျပားေစ့တို႔ မသံုးရေတာ့ပါ။ ဘူးသီး ေၾကာ္တစ္ခုလွ်င္ တစ္ပဲေပးရသည္။ မုန္႔ဟင္းခါးတစ္ပန္းကန္တစ္မတ္၊ လက္ဖက္ရည္တစ္ခြက္ တစ္မတ္၊ ဆီခ်က္ေခါက္ဆြဲတစ္ပြဲ ငါးမူး၊ ထမင္း တစ္ပြဲ တစ္က်ပ္ျဖစ္သည္။

ျပား၁ဝဝ ၁က်ပ္စနစ္ေျပာင္း ေတာ့ အေသးဆံုးပိုက္ဆံက ျပားေစ့ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္တစ္ျပား မသံုးရ ေတာ့ပါ။ ၅ျပားကို အေသးသံုးထား သံုးရသည္။ ၅ျပားေစ့၊ ၁ဝျပားေစ့၊ ၂၅ျပားေစ့ (တစ္မတ္)၊ ျပား၅ဝေစ့ (ငါးမူး)၊ က်ပ္ေစ့တို႔ကို အေၾကြအျဖစ္ သံုးရသည္။ ဘူးသီးေၾကာ္တစ္ခု ၅ျပားျဖစ္သည္။ ေငြစကၠဴေတြကေတာ့ ၁က်ပ္ တန္က အေသးဆံုးပါ။ ၅က်ပ္တန္၊ ၁ဝက်ပ္တန္၊ က်ပ္၅ဝတန္၊ က်ပ္ ၁ဝဝတန္တုိ႔ သတိျပဳမိသည္ ငယ္စဥ္ က က်ပ္၁ဝဝတန္ မကိုင္ဖူးပါ။ ျမင္ဖူး ႐ံုသာရွိသည္။ ေငြစကၠဴႏွင့္ အေၾ<ြက ေစ့မ်ားလဲလွယ္သည္ကို “အေၾကြအမ္းသည္” ၊ “အေၾ<ြကဖ်က္သည္” ဟု သံုးသည္။ အေၾ<ြကမသံုး ရေတာ့ေသာ ယေန႔ေခတ္လူငယ္မ်ား ထိုေခတ္ ေဝါဟာရမ်ားကို ရွင္းျပမွသာ နား လည္မည္ထင္ပါသည္။

အနိမ့္ဆံုးဝန္ထမ္းျဖစ္ေသာ ႐ံုးအကူလစာက ၈၂က်ပ္၊ ေအာက္ တန္းစာေရးက ၁၂၆က်ပ္ ျဖစ္သည္။ အရာရွိႀကီးကို “လခ ေထာင္ေက်ာ္စား” ဟု ေျပာေလ့ရွိၾကသည္။ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ရန္ကုန္ေရာက္စက မွတ္မိေသာ လစာမ်ားျဖစ္သည္။ ႐ံုးအကူကလည္း ၈၂က်ပ္ႏွင့္ မိမိအိမ္ေထာင္ကို ေလာက္ ေအာင္ ေကြၽးႏိုင္သည္။ အလယ္တန္း ေက်ာင္းသားဘဝတုန္းက ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ဆရာတစ္ေယာက္က ေျပာေလ့ရွိ သည္။ “မင္းတို႔ခုႏွစ္ တန္းေအာင္ ေအာင္ ႀကိဳးစား၊ ခုႏွစ္တန္းေအာင္ ရင္ စာေရးလစာ ၁၂၆ က်ပ္ကို အိတ္ ထဲ ထည့္ၿပီး တခြၽင္ခြၽင္ ျမည္ေအာင္ ကိုင္သံုးလို႔ရတယ္” ဟု အားက်ဖြယ္ ေျပာျပျခင္းျဖစ္သည္။

မွတ္မိတာတစ္ခုရွိေသးသည္။ ထိုစဥ္က အိမ္မ်ားတြင္ဆံုးမစာ၊ ေဆာင္ပုဒ္ကတ္ျပားမ်ား ခ်ိတ္ေလ့ ရွိသည္။ စကၠဴအေခ်ာႏွင့္ ပံုႏွိပ္ထား ေသာ ကတ္ျပားမ်ားျဖစ္သည္။ ” ႀကိဳးစားရွာ ေျ>ြခတာသံုး မမြဲတစ္ သက္လံုး”၊ “႐ိုး႐ိုးက်င့္ ျမင့္ျမင့္ႀကံ” စသည့္ ေဆာင္ပုဒ္မ်ားျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္က “တမူးတပဲ မသံုးရဲ မြဲေဆးေဖာ္သူ အလံမထူ” ဆိုေသာ ေဆာင္ပုဒ္တစ္ခု ရွိသည္။ “မူး-ပဲ” ေခတ္မွ “ျပား” ေခတ္သို႔ ေျပာင္းေသာအခါ ကြၽန္ေတာ္က ေခတ္ႏွင့္အညီ ေဆာင္ပုဒ္တစ္ခုေရး ၿပီး အိမ္မွာ ခပ္တည္တည္ကပ္ထား ဖူးသည္။ “ငါးျပားဆယ္ျပား အသံုးမ်ား နင္းျပားျဖစ္မည္မွတ္” ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ျပန္စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ ၿပံဳးစရာပါ။

ထိုအခ်ိန္က ရန္ကုန္တြင္ ေခတ္စားေသာ ပြဲတစ္မ်ိဳးမွာ “စကား ရည္လုပြဲ” ျဖစ္သည္။ ရပ္ကြက္တိုင္းမွာလိုလို စကားရည္လုပြဲမ်ားက်င္းပ ေလ့ရွိသည္။ ေျပာသူမ်ားကလည္း အေျပာေကာင္းသည္။ ပရိသတ္က လည္း အားေပးသည္။ စာေရး ဆရာ မ်ားႀကီးမွဴးၿပီး “လူသည္ ေခြးထက္ မိုက္သည္” ဟူေသာ ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ စကားရည္လုပြဲ က်င္းပၾကသည္ကို သတင္းစာထဲမွာ ဖတ္ရသည္။ ရပ္ ကြက္ထဲက စာဖတ္အသင္းတုိ႔၊ လူမႈ ေရး အသင္းတို႔မွာလည္း စကားရည္လုပြဲမ်ား အၿပိဳင္အဆိုင္ လုပ္ၾက သည္။ ရပ္ကြက္တစ္ခုႏွင့္တစ္ခုခ်ိန္းၿပီး စကားရည္လုၾကသည္။ ေနာက္ ေတာ့ စကားရည္လုပြဲေတြ တျဖည္းျဖည္း နည္းသြားၿပီး လံုးဝေပ်ာက္သြား သည့္ကာလမ်ိဳးပင္ ေရာက္ခဲ့ပါသည္။

ကြၽန္ေတာ္ပညာသင္ခဲ့ေသာ ဗဟန္းအစိုးရအလယ္တန္းေက်ာင္း ေက်ာင္းမွ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားက စကားရည္လုပြဲကို အထူးအားေပး သည္။ စကားရည္လုပြဲအသင္း ေလးသင္းေပးၿပီး ေဘာလံုးပြဲစဥ္ကို ပြဲစဥ္ဆြဲကာ ၂သင္းစီ ယွဥ္ၿပိဳင္ခိုင္း သည္။ စေနေန႔ ေန႔တစ္ဝက္ ကြင္း ဆင္းလွ်င္ စကားရည္လုပြဲက်င္းပ သည္။ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားက ေျပာ နည္းဆိုနည္း အခ်က္အလက္မ်ား သင္ေပးသည္။ အကဲျဖတ္ဒိုင္မ်ား အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေပးသည္။ အသင္း လိုက္ အမွတ္ေပးသြားၿပီး ေနာက္ဆံုး အသင္း၂သင္း ဗိုလ္လုပြဲ တက္ရ သည္။ အေကာင္းဆံုးအသင္းကိုေရြး ၿပီး ေက်ာင္းဆုေပးပြဲမွာ ဆုေပးသည္။ ႏႈတ္မႈစြမ္းရည္ထက္ျမက္ ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးေသာ ဆရာ၊ ဆရာမ မ်ား၏ ေက်းဇူး ႀကီးမားလွပါသည္။ အစည္းအေဝးမ်ားမွာ စနစ္တက် ေျပာဆိုေဆြးေႏြး တတ္ေအာင္လည္း ေလ့က်င့္ေပးပါသည္။

ထိုအခ်ိန္က စာေပေဟာေျပာပြဲ မ်ား သိပ္ေခတ္မစားေသးပါ။ ကြၽန္ ေတာ္တို႔ရပ္ကြက္မွာ ဆရာ မင္း ေအာင္ႏွင့္ ဆရာသာဂဒိုးတုိ႔ စာဖတ္ အသင္းမွာ လာေဟာေျပာသည္ကို နားေထာင္ရဖူးပါသည္။ ရွားရွားပါးပါး ေဟာေျပာပြဲျဖစ္သည္။

စတိတ္႐ိႈးမ်ားလည္း မတြင္ က်ယ္ေသးပါ။ ထိုကာလ ထင္ရွား ေသာ သီဆိုပြဲတစ္ခုမွာ ကိုျမတ္ေလး တုိ႔၊ စႏၵရားခ်စ္ေဆြတုိ႔၊ မာမာေအး တို႔ ကားတစ္စီးျဖင့္ ၿမိဳ႕ထဲမွာလွည့္ ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသီခ်င္းမ်ားျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖသည့္ အစီအစဥ္ျဖစ္သည္။ သီခ်င္းမ်ား၏ ေနာက္ခံအေၾကာင္းကို ႐ုပ္ရွင္မင္းသား၊ ဂီတစာဆို ကိုျမတ္ ေလးက ဖြဲ႕ဖြဲ႕ႏြဲ႕ႏြဲ႕ ေျပာဆို မိတ္ဆက္ ၿပီး အဖြဲ႕က သီခ်င္းမ်ားျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖ ၾကသည္။ ၁၉၅၈ခုႏွစ္မွာ ျပည္တြင္း စစ္ ၁ဝႏွစ္ကာလအျဖစ္ ေဖ်ာ္ေျဖ ျခင္းျဖစ္သည္။ “ဆယ္ႏွစ္ဝယ္ ဆယ္ၾကစို႔” သီခ်င္း၊ “ဧရာဝတီငိုသံမ်ား တုိ႔ၾကားရၿပီ” သီခ်င္း၊ “ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသာလိုပါသည္” သီခ်င္းတို႔ကို မွတ္မိေနသည္။ “သည္နဒီသည္ အင္းအိုင္၊ သည္ေခ်ာင္းသည္ ေျမာင္း နဲ႔၊ သီတာေပါင္းဆံုသည့္ ဧရာဝတီ၊ ေဗဒါလဲ မစိမ္း၊ ေရလဲမစိမ္း၊ ေသြးရွိန္းရွိန္းနီ ဧရာဝတီ ငိုသံတို႔ ၾကားရၿပီ” ဆိုေသာ စာသားမ်ား၊ ” ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ေအးလ်က္မေနသာၿပီ၊ လူသားအေပါင္းက ေတာင္းဆိုၾကသည္”၊ “အမ်ားစုဆႏၵတင္ျပမည္ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသာလိုပါသည္” ဆိုေသာ သီခ်င္းစာသားမ်ားက နားေထာင္ သူတုိ႔၏ ႏွလံုးသားကို လႊမ္းမိုးဆြဲငင္ႏိုင္ပါသည္။

ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ “ေကသီပန္” တူရိယာအဖြဲ႕က ခင္းက်င္းေသာ စတိတ္႐ိႈးမ်ာကို ေတြ႕လာရပါသည္။ “အႏုျမဴဗံုးပိတ္ပစ္ပါ၊ စစ္ကိုမလိုပါ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသာ ေပးပါ၊ ေပးၾကပါ” ဆို ေသာ မာမာေအး၏ သီခ်င္းသံကို ေဝေဝစည္စည္ၾကားရပါသည္။ လူငယ္မ်ားစုစည္းဖြဲ႕ထားေသာ စာဖတ္အသင္းမ်ား၊ လူမႈေရး အသင္းမ်ားလည္း ေနရာအႏံွ႕အျပား မွာ ရွိသည္။ ကြၽန္ေတာ္ရန္ကုန္ ေရာက္စက ဗဟန္းၾကားေတာရလမ္းမွာ “လူငယ္မ်ား ညီၫြတ္တိုးတက္ေရးအသင္း” ဆိုေသာ အသင္းတစ္သင္းကို လူငယ္မ်ား ဦးစီး၍ဖြဲ႕ၿပီး ရပ္ကြက္ထဲက လူငယ္မ်ားကို အဂၤလိပ္စာတုိ႔၊ လက္ေရးတိုတို႔ သင္ေပးသည္။ ကြၽန္ ေတာ္လည္း ထိုသင္တန္းေတြ လိုက္ တက္သည္။ “လက္ေရးတို” မွာ ထိုစဥ္ က အလြန္ေခတ္စားသည္။ “လက္ေရး တိုလက္ႏွိပ္စက္” ေက်ာင္းမ်ား၊ သင္တန္းမ်ားဖြင့္ၾကသည္။ လက္ေရးတို မွာ ေျပာေနသည့္စကားကိုစာျဖင့္ အမီ လုိက္ေရးႏိုင္ေအာင္ တီထြင္ထားေသာ ေရးနည္းစနစ္ ျဖစ္သည္။ အတိုေကာက္မ်ားျဖင့္ စာလံုးမ်ားကို လြယ္လြယ္ႏွင့္ ျမန္ျမန္ ေရးႏိုင္ေအာင္ တီထြင္ထားျခင္းျဖစ္၍ ႐ံုးမ်ားတြင္ အလြန္အသံုးဝင္သည္။ ေျပာေသာ စကားႏွင့္ လိုက္ေရးေသာစာ အခ်ိန္ မကြာဘဲ တစ္ခ်ိန္တည္းၿပီးေအာင္ တီထြင္ထားေသာ စနစ္ျဖစ္သည္။ တိပ္ရီေကာ္ဒါတို႔၊ ကက္ဆက္တို႔ မတြင္က်ယ္ေသးသည့္ ကာလျဖစ္၍ လက္ ေရးတို တက္လွ်င္ မ်ားစြာအသံုးဝင္ ပါသည္။ ” ဘယ္သူေတာ့ ဘယ္ေက်ာင္း မွာ လက္ေရးတိုသင္တန္းတက္ၿပီး ဘယ္႐ံုးမွာအလုပ္ရသြားတယ္” ဆို ေသာ စကားမ်ိဳးေတြ မၾကာခဏ ၾကား ရပါသည္။ “သိန္းတစ္ရာ လက္ေရးတို လက္ႏွိပ္စက္သင္တန္း” ေၾကာ္ျငာကို မဂၢဇင္းမ်ားတြင္ ထိုအခ်ိန္က အၿမဲလိုလို ေတြ႕ရပါသည္။

ေမာင္ခင္မင္(ဓႏုျဖဴ)

Comments (0)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*